Välkommen på Kriminalpolitiskt seminarium den 26 oktober

Välkommen på Kriminalpolitiskt seminarium den 26 oktober

I våras skickade Skyddsvärnet tillsammans med Revansch och Fångvårdssällskapet ut en enkät till samtliga riksdagspartier med brinnande frågor om kriminalpolitik. Frågorna vi ställde handlade om förebyggande av brott, skapa vårdkedjor, alternativa påföljder till fängelse, samt frågor om att utveckla en välfungerande rättspsykiatri. Utifrån de svar vi fick på enkäterna samt det kriminalpolitiska läget vi befinner oss i - vill vi nu få utvecklade svar från politikerna. Hur ser de på framtiden och hur ställer sig det mot forskningen?

Paneldeltagare

Ardalan Shekarabi, Rättspolitisk talesperson för Socialdemokraterna.
Mikael Damsgaard, Riksdagsledamot för Moderaterna och ledamot i Justitieutskottet.
Henrik Tham, Professor emeritus i Kriminologi.
Peter Söderlund, Ordförande för brottsförebyggande föreningen X-CONS.
Sten Lundin, medlem i RSMH.

Anna Morin, chefredaktör för Revansch kommer att moderera samtalet.

Datum och tid: 26 oktober 2023, kl. 15.00 - 16.00
Plats: Magnus Ladulåsgatan 1, Stockholm i The Park Södras lokaler.
OSA: Anmäl dig senast 23 oktober genom formuläret här eller genom att skicka ett mail till seminarium@skyddsvarnet.se (seminariet är helt kostnadsfritt).

Du kommer kunna läsa mer om de politiska partiernas svar i en artikel i RSMH:s medlemstidning Revansch: www.tidningenrevansch.se och Svensk Fångvårdssällskapets Tidskrift för kriminalvård: www.tfkriminalvard.se. Artiklarna publiceras i oktober.

Om Skyddsvärnet – anno 1910
Skyddsvärnet – anno 1910 är en idéburen organisation som grundades 1910. Vi förebygger social utslagning och skapar bättre förutsättningar för människor i samhället. Vi tillhör den idéburna sektorn och är partipolitiskt och religiöst obundna. Att vi är en idéburen organisation innebär bland annat att vi saknar ägare och att all vinst i stället återinvesteras i våra verksamheter. Återinvesteringen innebär att vi kan starta upp nya verksamheter, utöka befintliga verksamheter och skapa projekt – för att kunna hjälpa fler. Läs mer om Skyddsvärnet - anno 1910www.skyddsvarnet.se

Kontakter