Svenskt UppfinnareMuseum

I samband med Kronprinsessan Victorias giftemål, ska KTH låna föreningen Svenskt Uppfinnaremuseums utställning "Svenska Uppfinningar". De olika uppfinningarna ska ställas ut i en paviljong vid Skeppsbron. KTH ska vara värd för utställningen som ska heta "A passion for innovation".

"Skeppsbron 6-19 juni.Skeppsbron är ett av Stockholms vackraste promenadstråk. Området kommer att gästas av en rad aktiviteter inom innovation, design och resor. Svenska innovationer presenteras så att barn och vuxna får se de geniala uppfinningar som Sverige har gett världen och en kittlande tanke på vilka framtida upptäckter som kanske finns runt hörnet" Står att läsa på stadens sida.

Vi på föreningen är förstår jätteglada för detta! Det känns hedrande att KTH har frågat oss och ännu mer glada är vi eftersom evenemanget kommer att ske i samband med Kronprinsessan Victorias bröllop. Vår utställning består för närvarande av ett 90-tal olika uppfinningar och växer för varje månad som går. Intresset för utställningen är stort och det är en bred målgrupp som besöker den, både unga som gamla.

Just nu finns den att beskåda på Westerlundska gymnasiet i Enköping. Efter Enköping blir det alltså Stockholms tur och därefter Kalmar. Vårt syfte med utställningen är att få en kommun som stödjer idén och vill satsa på ett Svenskt UppfinnareMuseum. Människor som har sett utställningen har ivrigt talat om, vad som borde uppfinnas eller vad de själva har tänkt ut. Kreativiteten och ideérna har flödat! Detta ser vi som något väldigt positivt! Ett museum skulle därför uppmuntra och pusha många människor att tänka mer innovativt.

För mer information:

Ann Dohse