​Ideella föreningen TILIA finns kvar i sommar för ungdomar med psykisk ohälsa

Snart är det sommar – en tid då alla borde få chansen att njuta av det fina runt omkring oss, vara lediga och ladda batterierna. Men för många ungdomar med psykisk ohälsa innebär sommaren snarare en tid av ökad oro och ängslan. – Redan på våren hör ungdomar av sig till oss och berättar om sin oro inför sommaren, när rutiner bryts och behandlingar stänger ner, säger Annesofie Blixt, grundare av den ideella föreningen TILIA som håller öppet hela sommaren.

Annesofie Blixt har arbetat nära ungdomar i många år och upptäckte snart att det som samhället erbjuder i form av stöd och hjälp till ungdomar med psykisk ohälsa inte alltid motsvarar vad barn och unga behöver och ber om. Hon bestämde sig därför för att fylla detta glapp och startade TILIA, som syftar till att finnas till för ungdomar med psykisk ohälsa utifrån just deras behov och önskemål. Därför har TILIA bland annat en stödchatt som är öppen varje kväll, 365 dagar om året och det är också därför som de nu anordnar ett sommarläger.
– Oro, ångest, depression eller en ätstörning tar inte semester. Om vi på ideella krafter kan visa att det går att hålla verksamhet öppen på sommartid, tror och hoppas vi att fler följer vårt exempel, säger Annesofie.

Till TILIA får man komma om man ”bara” vill prata av sig, om man vill vända sig till någon under sin väntetid till vården eller om man vill ha uppföljning efter en behandling eller liknande – och alla är välkomna precis som de är. Ätstörningar, oro/nedstämdhet, ångest, depression och en skev självbild är bara några exempel på volontärernas kunskapsområden. Lägerveckan i sommar ska fokusera på självkänsla, självförtroende, motivation, relationer, stress och press.
– Vi ger utrymme för reflektion kring ämnen som vi vet att våra ungdomar funderar på, och vågar stå kvar i det vi får höra. Idag behöver utsatta ungdomar en trygg plats att bara få vara extra mycket! säger Annesofie.

Sommarlägret går att genomföra tack vare ideella krafter, där ledare avsätter en veckas tid från sin semester. TILIA har även startat en insamling via Polstjärna, som arbetar med att minska utanförskap i samhället genom sin insamlingsstiftelse. Pengarna som kommer in går till mat och boende under lägret.
– Alla ideella krafter och initiativ är fantastiska! Men det som känns allra bäst är att vi har ungdomar som vill åka, som känner att vi mött deras önskemål. Vi har en full intresselista och har tyvärr fått avböja tredubbelt av de som deltar. Så vi letar medel för fullt att kunna satsa större kommande år.

Länk till insamlingen hos Polstjärna: http://polstjarna.se/insamlingar/sommarlager-med-tilia-2016/

Swisha en sommargåva: 123 170 71 81 (Märk betalningen ”sommargåva”)

Vid frågor kontakta:
Annesofie Blixt, grundare & verksamhetschef
annesofie@foreningentilia.se

TILIA har som mål att vara en trygg punkt för barn och ungdomar med ett kaotiskt och konfliktfyllt inre. Föreningen har grundats av Annesofie Blixt som engagerat sig ideellt nära unga personer i cirka fem år. 2012 fick Annesofie ta emot Stenbecksstipendiet med motiveringen: ”Ett erkännande till en modig person med en stark passion för barns rättigheter” och tillsammans med sitt team kämpar hon för just detta, varje dag. Priser fortsätter ramla in och 2014 utsågs Annesofie till Årets medmänniska och Svensk Hjälte. 2016 blev hon ChangeLeader hos Reach for Change.

• Barn, ungdom

• föreningen tilia
  • ideella engagemang
  • ideella föreningar