Tilia finns kvar för unga med psykisk ohälsa hela sommaren

Snart är det sommar – en tid då vi alla borde få möjlighet att njuta av det fina runt omkring oss, att vara lediga och ladda våra batterier. Men för många unga med psykisk ohälsa innebär sommaren en ökad oro och ängslan.

– Vi är så stolta över att finnas kvar en tid då det verkligen behövs, säger Josephine Mårtensson Wallin, samordnare för Tilias stödchatt som är öppen varje kväll, året om.

Tilia är en ideell organisation för unga med psykisk ohälsa. Stödet riktar sig till alla mellan 12-30 år oavsett könstillhörighet. Tilia har bland annat en stödchatt som är öppen varje kväll samt en stödmail, hit kan unga kan vända sig oavsett var i landet de bor. I och med chatten som har öppet varje kväll garanteras att unga kan nå en volontär inom 24 timmar och stödmailen besvaras alltid inom 7 dagar. Vi har även en lägerverksamhet och stödgrupper där unga kan stärka sin självkänsla. Stödgrupperna hålls lokalt i Stockholm, Östersund och Göteborg.

Just nu pågår en insamling för att möjliggöra lägret, där unga får en frizon bortom samhällets krav och möjlighet att stärka sig själva inifrån.

- Våra volontärer vet hur det känns att drabbas av psykisk ohälsa, de vet att psykisk ohälsa inte tar sommarlov eller semester. De är medmänniskor som själva har en erfarenhet av att må dåligt och sitter på en djup förståelse för ungdomar. Volontärerna vet betydelsen av någon som lyssnar och finns där, speciellt under tider då övriga samhället tar ledigt, slappnar av och bubblar av lycka.

Tilia finns under sommaren även kvar som vanligt på sociala medier, i vår blogg och i Tiliapodden där tankar och känslor gällande psykisk ohälsa delas.

Läs mer på teamtilia.se

teamtilia.se | Twitter: @TeamTilia | FB: www.facebook.com/teamtilia | Instagram: teamtilia.se