350 i fackeltåg för Afghanistan

Fackeltåget 8/10 blev en värdig manifestation för Afghanistan med huvudskravet "Sluta bomba Afghanistan". C:a 350 personer deltog i tåget som gick från Slussen till Sergels torg, där f d försvarsminister Thage G Peterson, nedrustningsambassadör Maj Britt Theorin, vänsterledaren Lars Ohly och miljöpartiets språkrör Maria Wetterstrand talade.

Maj Britt Theorin riktade sig direkt till statsminister Fredrik Reinfeldt:

- Lär av din konservative kollega i Kanada, Stephen Harper, som nu sagt att det behövs en tidtabell för trupptillbakadragandet och som slagit fast att kriget inte går att vinnas militärt. Det tycks den svenska regeringen fortfarande tro.

Flera talare pekade på att den utländska ockupationen snarast har stärkt talibanerna, fast fruktan för talibanerna varit ockupanternas viktigaste argument.

- Vi säger nu till regeringen och socialdemokraterna, fortsatte Lars Ohly, Inga förlängningar eller förstärkningar av den svenska militära insatsen! Öka det civila bistpåndet och bidtra till att fredsprocessen komme rigång. Sluta stödja USA:s orättfärdiga krig!

I Dagens DN känner sig försvarsminister Sven Tolgfors manad att försvara den svenska truppinsatsen.
- Han verkar illa informerad, han vet inte att USA redan i hemlighet förhandlat med talibanerna. Han vet inte att dödsstraff och utomrättsliga avrättningar i högsta grad är en verklighet i dagens Afghanistan. Och han låtsas inte om bombningarna och de civila dödsoffren, konstaterar Stefan Lindgren från Afghanistansolidaritet, en av arrangörerna till gårdagens fackeltåg.

www.afghanistan.nu

• Försvarsfrågor