Pressträff i samband med Flyg med Framtid i Stockholm torsdag den 13 november

Vid pressträffen kl. 11.15 tas följande frågor upp:

• Föreningen Svenskt Flygs ordförande, kommunalrådet Lena Micko, tillsammans med Anders G Högmark, ordförande för Svenska Regionala Flygplatsförbundet, berättar om Infrastrukturpropositionens inverkan på de svenska flygplatserna och inrikesflyget.
  • Flygplatsdirektör Kerstin Lindberg Göransson, LFV Stockholm-Arlanda Airport berättar om Arlandas intensiva arbete för att komma under utsläppstaket.
  • Senior VP Corp Com & Public affairs Hans Ollongren, SAS, samt miljödirektör Niels-Eirik Nertun, SAS, berättar om revisionen av EU:s generella direktiv kring handeln med utsläppsrätter och dess påverkan på flyget.

I samband med pressträffen kommer det att finnas möjlighet till enskilda intervjuer med ovanstående personer, liksom förhandsbokningar av intervjuer med Trafikutskottets ordförande Ibrahim Baylan, som talar efter lunch.

Utöver detta kommer följande två seminarier att hållas i Kungstenen under dagen:

• Boeing har ett lunchseminarium i Kungstenen kl. 12.15 med Jan Närlinge, president för norra Europa som talar om Boeings miljöstrategi under temat "Flyget och miljön - vad gör flygplantillverkaren?"
  • Turismens Utredningsinstitut har på uppdrag av LFV, NUTEK, VisitSweden, med flera genomfört en studie kring flygets framtid fram till 2012 och påverkan på svensk turism. Studien presenteras vid ett miniseminarium kl.14.30 i Kungstenen.

Information om vad som sägs under Flyg med Framtid, som inleds av Lena Micko kl. 9.30, kommer att finnas i tidningen Insikt som utkommer dagen efter konferensen, dvs. fredagen den 14 november. Beställ Insikt på www.lfv.se/insikt. Ett urval av anföranden, presentationer och annat pressmaterial kommer att läggas ut i Kungstenen som fungerar som pressrum och som kommer att vara bemannat från kl. 9.00. Där kan bl.a. hjälp ges att boka in intervjuer med talarna under dagen.

Kontaktpersoner är Peeter Puusepp, Föreningen Svenskt Flyg 070-233 07 91, Erik Söderberg, LFV 070-899 21 13 och Andris Zvejnieks, SAS 070-997 42 39.

Önskas intervju- eller fototillfälle med någon av de namngivna medverkande i ovanstående arrangemang, ta kontakt med Peeter Puusepp, Föreningen Svenskt Flyg 070-233 07 91.

• Flygtrafik