Ny Community för Sveriges företagare och entreprenörer

På bilden: Mikael Karlsson (VD) och Patrik Nilsson (Webb- och marknadsansvarig).

Med sina 18 000 medlemmar tar nu foretagande.se ett steg framåt och lanserar en ny plattform med syfte att underlätta för Sveriges företagare. Artiklar, guider, experter och en tydlig profilsida gör att nyföretagaren lättare kan komma igång, skaffa nya kontakter och skapa affärer – allt helt gratis. Den nya plattformen är tänkt att fungera som ett stöd för entreprenörer i sitt företagande.

Sajten, som i olika skepnader funnits till beskådning i över sju år, har det senaste året dubblat både trafik och medlemmar. Den täta genomströmningen av affärsintresserade människor innebär att det snabbt går att komma i kontakt med andra företagare, entreprenörer, kunder, finansiärer och samarbetspartners. Att vara företagare kan vara ensamt och det lönar sig att ha ett eller flera bollplank att diskutera och byta erfarenheter med.

De mest fruktbara samarbetena skapas ofta när människor med samma intressen kommer samman och får ventilera sina idéer. Genom att bygga nätverk och synas på nätet kan man övervinna ett vanligt förekommande problem för nyföretagare som ofta har en stram budget – att marknadsföra sig och skaffa nya kunder. Företagande.se har genom åren samlat ihop över 100 experter som delar med sig av sin kunskap och erfarenhet.

-   ”Det är roligt att intresset för att hjälpa nyföretagare att komma igång är så stort. Vi får dagligen förfrågningar av personer och företag som vill hjälpa till att lyfta Företagarsverige.” ”Riktigt roligt”, säger Patrik Nilsson som är delägare och marknadsansvarig hos Företagande.se.

18 000 företagare från hela landet hjälps redan idag åt i forumet som nu har över 30000 frågor och svar.

-  ”Det är lite trist att över en tredjedel av dessa inlägg handlar om bokföring när det företagaren istället borde få tid över till och kunna fokusera på är att skaffa kunder, det enda som får nyföretagen att överleva och utvecklas” tillägger Mikael Karlsson, VD för Företagande.se.

Första delen i affärsplanen är nu klar och i nästa steg kommer fler nya verktyg och hjälpmedel att lanseras. Man kommer bland att kunna göra gratis marknadsundersökningar och ställa frågor till experter inom olika områden.