Rejäl konjunkturavmattning bland Fyrbodals småföretag

Rejäl konjunkturavmattning bland Fyrbodals småföretag

Konjunkturen för länets småföretag har försvagats under det senaste året och hamnar på historiskt låga nivåer. I Fyrbodal förutspådde småföretagen dock en ännu kraftigare konjunkturavmattning än vad utfallet blev. Förväntningarna bland Fyrbodals företag på kommande tolv månader är att tillväxttakten ska öka kraftigt, till historiskt höga nivåer. Det visar Småföretagsbarometern, som presenteras idag av Företagarna, Sparbankernas Riksförbund och Swedbank.

Coronapandemin har slagit hårt mot landets småföretag och krisen är långt ifrån över, men nu ser småföretagen ljuset i tunneln.

– Det är glädjande att se den obotliga optimismen hos småföretagare och deras vilja att utvecklas. Jag är övertygad om att det kommer att vara nyckeln till Sveriges ekonomiska återhämtning efter pandemin. Därför är det viktigt att vi ger företagen de bästa förutsättningarna att vara just den tillväxtmotor vi så väl behöver, säger Mikael Erlandson, regionchef på Företagarna Västra Götaland.

Konjunkturläget i näringslivet har gradvis förbättrats under de senaste tolv månaderna men skiljer sig kraftigt åt mellan olika branscher. Industrisektorn går bra medan konsumentnära verksamheter såsom handel, hotell och restaurang fortfarande i högre grad påverkas av restriktionerna och uppvisar en påtagligt svagare konjunktur och försämrad lönsamhet.

– Småföretagsbarometern visar att företagarna ser mycket ljusare på framtiden efter ett tufft år. Både nyanställningarna och orderingången förväntas öka närmaste året. Det här är en viktig riktningsförändring då många småföretag haft det tufft under pandemin. Det är samma bild som vi får när vi pratar med de lokala företagen i Trollhättan och Vänersborg. Dock kvarstår svårigheterna att hitta kompetent arbetskraft, vilket är det största hindret för fortsatt tillväxt, säger Tobias Hellberg, bankchef Swedbank Trollhättan/Vänersborg.

Ladda ner rapporten här

För ytterligare information, kontakta:

Lotta Rolandson, kommunikatör/projektledare Företagarna Västra Götaland, 070-775 84 90
Tobias Hellberg, bankchef Swedbank Trollhättan/Vänersborg, 0520-995 70

Småföretagsbarometern är Sveriges största konjunkturindikator inriktad speciellt på småföretagskonjunkturen och har genomförts sedan 1985. Undersökningen omfattar 4000 företagare inom det privata näringslivet med 1-49 anställda och produceras av Företagarna, Sparbankernas riksförbund och Swedbank.