Lunds tingsrätt med sin karaktäristiska kopparfasad

Lunds tingsrätt finalist till PLÅTPRISET 2019

På fredagseftermiddagen tillkännagavs finalisterna till PLÅTPRISET 2019. Lunds tingsrätt, med sin karaktäristiska kopparfasad och ritad av FOJAB, är en av fem finalister.

PLÅTPRISET är ett hederspris, som delas ut av PLÅT-seminariet i syfte att uppmuntra och hylla innovation och hållbart byggande, där metallernas egenskaper och uttryck tillvaratas i ett framgångsrikt arkitektoniskt utförande. Utmärkelsen delas ut en gång per år i samband med arkitekturevenemanget PLÅT. Inför årets utdelning har Lunds tingsrätt valts ut till ett av finalbidragen.

– Vi känner stolthet över att vårt arbete med Lunds tingsrätt ytterligare en gång uppmärksammas, säger Kjell Adamsson, ansvarig arkitekt på FOJAB.

PLÅT är ett evenemang tillägnat metallfasader och framtidens arkitektur. Seminariedagens syfte är att lyfta fram metallfasadernas möjligheter, inspirerande arkitektur och innovativa fasadlösningar i världsklass. Varje år samlar PLÅT cirka 300 verksamma arkitekter.

Fakta om Lunds tingsrätt
Adress:
Tingsrättsplatsen 2, Lund
Arkitekt: FOJAB arkitekter
Kjell Adamsson, Stefan Johansson, Mikael Pettersson, Jonas Ruthblad, Helena Brunsson, Bahador Mohammadi, Filip Loguin, Maria Listrup, Lars Nilsson, Helena Bülow-Hübe och Rebecca Wörlén
Landskapsarkitekt: FOJAB arkitekter
Caroline Hjalmarsson och Caroline Lindqvist
Konstnärlig utsmyckning: Meta Issæus-Berlin
Byggherre: Specialfastigheter
Bruttoarea, kvm: 12 400
Byggnadsår: Färdigställd 2018

För mer information om Lunds tingsrätt, se www.fojab.se/projekt/lunds-tingsratt