FOJAB har gestaltat Docks åt JM. Uttrycket är skarpt, nyanserat och förankrat i platsens historia. Illustration: Visulent

Nu byggs Docks – Malmös nästa spektakulära bostadstorn

Nu startar bygget av Docks i Malmöstadsdelen Västra hamnen. Två avsmalnande torn om 26 respektive 18 våningar som FOJAB ritat åt JM.

Docks blir Malmös nästa spektakulära bostadstorn med 157 lägenheter och publika verksamheter. De två slanka byggnadskropparna, som från vissa vinklar tycks smälta samman, blir ett nytt inslag i stadens skyline.

Docks är en viktig pusselbit i omvandlingen av Dockan i Västra hamnen, där det tidigare industri- och varvsområdet har utvecklats med bostäder, kontor och handel.

Uttrycket på Docks är skarpt, nyanserat och förankrat i platsens historia – och en hälsning till Kolgapalatset från 1930-talet på andra sidan inloppet. Docks båda torn landar i en bas om fyra våningar med publika utrymmen för service, butiker och restauranger i markplan. På basens tak anläggs en trädgård för de boende i form av terrasser med ett grönskande strandlandskap.

Huskropparna kläs med balkonger i vädertåligt och robust stål. Innanför fasaden möts boende och besökare av varma ljussättningar och trä. Både de yttre och inre materialen anspelar på sjöfart och de många fartyg med sina metallskrov och träkajutor som en gång byggdes på Kockumsvarvet.

Försäljningen av lägenheterna har startat och inflyttning beräknas till mars 2025.