Pressmeddelande —
H55-paviljongen har blivit arkitektkontor
FOJAB har flyttat in i den ikoniska paviljongen som ritades till Helsingborgsutställningen H55. Men hur gör man egentligen ett kontor av en känd och älskad mässpaviljong?
På FOJABs Helsingborgskontor arbetar idag ett femtontal arkitekter och ingenjörer, och företaget har siktet inställt på expansion. Så när det redan trångbodda kontoret fick frågan av Helsingborgs stad om man ville flytta till större lokaler i form av den kända paviljongen ute på hamnpiren Parapeten, behövdes inte lång betänketid.
– Det var en chans vi förstås inte kunde tacka nej till. Det är en helt unik byggnad med utsikt åt fyra håll, väl synlig från stadens centrum. Vi såg potentialen för en fantastisk arbetsmiljö och för att ta emot kunder och ordna externa evenemang, säger Rebecca Saaby Mehlum, kontorschef på FOJAB i Helsingborg.
H55-paviljongen ritades av arkitekten Carl-Axel Acking till stadsutställningen 1955. Tre exemplar byggdes upp, som efter mässan monterades ner igen. När det var dags för en ny stadsmässa 1999 byggdes en kopia av den välkända paviljongen upp ute på piren. Den har fått stå kvar och har genom åren använts bland annat som restaurang, festlokal och utställningslokal. Och nu arkitektkontor.
Arbetet med att kontorsanpassa den 400 kvadratmeter stora mässbyggnaden har FOJAB gjort själv. Alla medarbetarna fick vara med och skissa på olika lösningar. Den stora utmaningen handlade om att behålla känslan av rymd på den stora öppna ovanvåningen, även om nya rum tillskapas.
– Utsikten mot havet och det magiska ljuset ville vi inte tumma på. Lösningen blev två längsgående passager och uppglasade mötesrum, så att siktlinjerna behålls, säger Kristin Henriksson, arkitekt och inredningsarkitekt på FOJAB.
Mycket av det befintliga finns kvar; de vita väggarna, kalkstensgolvet i entrén och trägolvet på ovanvåningen. Annat har tillförts, som en varm brunröd kulör i smårummen, bänkskivor i Ölandssten och träpanel i ek, för att göra ytorna mer levande och varmare.
– Det finns en vacker enkelhet i byggnaden och en rytm från fönstersättningen som vi försökt bygga vidare på. Den plockas upp i träpanelerna och ända in i kaklet på toaletterna. Materialen är valda med ett långsiktigt perspektiv, med bra kvalitet och som vi tycker rimmar med byggnadens själ, säger Kristin.
Inredningen är till största delen återbrukad, antingen från det gamla kontoret eller köpt begagnad. Mattor och miljöbelysning kommer från Dahl Agenturer i ett nyinlett samarbete.
– Vi lånar mattor och lampor i utbyte mot exponeringen, vårt kontor blir deras showroom, berättar Kristin.
Intresset för ombyggnaden har varit stort, många helsingborgare har en särskild relation till H55-paviljongen.
– Det är ett särskilt ansvar att arbeta med en känd byggnad och ge den en ny funktion, att lyckas förvalta men också att lyfta den ytterligare. Därför är det extra roligt att se reaktionen när kunder och andra besökare kommer uppför trappan och ser förändringen. ”Wow”, hör vi ofta, säger kontorschef Rebecca Saaby Mehlum.
Relaterade länkar
Ämnen
Kategorier
Regioner
FOJAB är ett av landets ledande arkitektföretag med kontor i Malmö, Stockholm, Göteborg och Helsingborg.
För oss är arkitektur en möjlighet till förändring. Där andra ser en tomt, ser vi ett tillfälle att skapa en fantastisk plats. Till glädje för både dagens och framtidens generationer.
Vi skapar arkitektur genom frihet i tanken, glädje i processen, styrka i samarbetet och stolthet över resultatet.