Gå direkt till innehåll
Joa Helgesson som Rodrigo, markisen av Posa, i Folkoperans Don Carlos 2021. Foto: Sören Vilks

Joa Helgesson tilldelas Folkoperans vänners soliststipendium

Föreningen Folkoperans Vänner tilldelar 2022 års soliststipendium till operasångaren Joa Helgesson ”för ett medryckande konstnärskap, vars skönhet hjälper åskådaren att uthärda tillvarons mörker och sträva efter dess ljus”.  Stipendiet på 20 000 kronor delades ut i samband med föreningens årsmöte.

Föreningen Folkoperans Vänner finns till för att stödja Folkoperan, operakonstens utövare och främja intresset för opera samt skapa möten mellan människor som delar kärleken till operakonsten. Folkoperans vänner delar årligen ut stipendier till talanger inom operakonsten; ett soliststipendium på våren och flera arbetsstipendier på hösten.

Soliststipendiet tilldelas Joa Helgesson för hans rollprestation som Rodrigo, markisen av Posa i Don Carlos, som spelades på Folkoperan hösten 2021. Joa har även gjort rollen som Kurwenal i Tristan och Isolde 2020 och medverkar just nu som Don Alfonso i Così fan tutte på Folkoperan.

Motiveringen lyder:
”För ett medryckande konstnärskap, vars skönhet hjälper åskådaren att uthärda tillvarons mörker och sträva efter dess ljus
”.
Stipendiet på 20 000 kronor delades ut i samband med föreningens årsmöte den 28 mars 2022.

Joa Helgesson är baryton och född i Stockholm men är sedan några år bosatt i Berlin. Han är utbildad vid Stockholms Operahögskola (2005–2008), har läst klassisk sång/litteraturvetenskap vid Mälardalens Högskola (2003–2005) och skådespeleri vid Shanghai Theatre Academy i Kina (2001–2002). På Folkoperan har han gjort roller som Posa i Don Carlos av Verdi på Folkoperan i Stockholm (2021), Kurwenal i Tristan och Isolde och just nu gör han rollen som Don Alfonso i Così fan tutte. Han har också gjort titelrollen i Don Giovanni av Mozart på Norrlandsoperan i Umeå (2020, Mjölnaren/Kungasonen i An allem ist Hütchen Schuld! av Siegfried Wagner på Markgräfliches Opernhaus i Bayreuth (2019), Fantomen i The Phantom of the Opera av Webber på Göteborgsoperan (2017–2018).

Den fristående föreningen Folkoperans Vänner spelar en viktig roll i förverkligandet av Folkoperans vision. Vänföreningen skapar möten mellan dem som delar kärleken till scenkonsten och musiken bland annat genom spännande arrangemang, träffar och resor samtidigt som den stödjer den levande operakonsten. Genom att bli medlem i Folkoperans Vänner hjälper du till att främja och ekonomiskt stödja Folkoperans verksamhet och konstformens utövare.

För mer information kontakta:
Malou Örner, ordförande i Föreningen Folkoperans Vänner; malou.orner@gmail.com, telefon: 070-410 21 13.
Susanne Reuszner, kommunikationschef Folkoperan; susanne.reuszner@folkoperan.se, telefon 070-2184651

FOLKOPERAN – vi tänder nya tankar genom orädd opera.
Vi erhåller bidrag från Kulturrådet, Region Stockholm och Stockholms stad.

Susanne Reuszner

Frida Edoff

Södermalms mest högljudda granne sedan 1976.

Vi erhåller anslag från Kulturrådet, Region Stockholm och Stockholms stad.

Folkoperan
Hornsgatan 72