Cecilia Wikström (fp): Startar upprop till förmån för Saviano

Den italienske författaren Roberto Saviano har tvingats fly från Italien efter att ha fått dödshot riktade mot sig för att han har skrivit en bok om den neapolitanska maffian Comorran.

- Sverige införde grundlagsskyddad yttrandefrihet som ett av de första länderna i världen. Vi har därför ett ansvar att stå upp för denna frihet och visa världen, och i det här fallet särskilt Italien, att yttrandefriheten är en grundläggande mänsklig rättighet som inte får inskränkas. Italien måste nu ta sitt ansvar och skydda de individer som har mod nog att nyttja denna fundamentala frihet.

Det säger Cecilia Wikström, riksdagsledamot (fp) och vice ordförande i riksdagens kulturutskott, som i dag startar ett upprop i Sveriges riksdag till förmån för Saviano.

- I många länder är det förenat med livsfara att uttrycka sin mening, man tänker då instinktivt på Ryssland där journalister mördas och på Egypten där bloggare döms till långa fängelsestraff, men att vi har ett land som tillhör den europeiska gemenskapen och inte kan garantera yttrandefriheten är helt enkelt oacceptabelt, säger Cecilia Wikström.

______________________________

Cecilia Wikström (fp), riksdagsledamot från Uppsala
0706-28 30 99, cecilia.wikstrom@riksdagen.se
Länk till hemsida med pressbilder: www.folkpartiet.se/wikstrom