Fp kräver pålitlig konsumentinformation

- Fria, starka konsumenter som fattar välinformerade beslut är vår dröm. Men när det inte fungerar som det ska behövs starka konsumentlagar som står på individens sida. Däremot ska staten låta bli att tala om för konsumenterna vad de ska köpa. Vi är kritiska till att socialdemokraterna använder statliga myndigheter till att tala om vad som är rätt eller fel köp. Det säger Marit Paulsen, andre vice partiordförande, och Martin Andreasson, riksdagsledamot med ansvar för konsumentfrågor, i samband med att de presenterade en konsumentpolitisk rapport på fredagen. - Om konsumenten ska ha en chans att handla hållbart krävs korrekt och pålitlig information. Därför behövs innehållsdeklarationer och märkningar som man kan lita på. Idag är kontrollen sorgligt undermålig, och det vill vi ändra på, säger Marit Paulsen (fp). - Vi vill också ge konsumenterna möjlighet att styra över konsumentpolitiken. De myndigheter som arbetar med konsumentskydd gör ett strålande arbete, men det är konsumenterna själva som har den bästa kunskapen om vilka problem som finns. Därför vill vi se stora, årliga undersökningar där konsumenterna själva får sätta betyget på utbud, konkurrens m.m. inom olika branscher, säger Martin Andreasson (fp). _____________________________________ Rapporten bifogas som pdf-fil och finns också att ladda ner från folkpartiets hemsida www.folkpartiet.se. ______________________________________ Marit Paulsens hemsida finns här: http://www.folkpartiet.se/marit Martin Andreassons hemsida finns här: www.folkpartiet.se/andreasson