Lägg ner pliktverket!

- Pliktverket är en kvarleva från en tid då Sverige stod under invasionshot från en kommunistisk diktatur och har inte mycket att göra med dagens situation. Det är inte tjejerna som söker militärtjänst som det är fel på - det är pliktverkets förlegade uttagningar. Det är dags att lägga ner Pliktverket och övergå till ett frivilligt system. Det säger Nina Larsson, riksdagskandidat (fp) från Värmland och löjtnant i signaltrupperna, med anledning av att Pliktverket meddelat att de tänker göra det svårare för kvinnor som ansöker om att få göra militärtjänst. Pliktverket anser att tjejer har haft det alldeles för lätt för sig när det gäller att få befattningar och ska nu skärpa kraven. - Pliktverket har helt fel utgångspunkt. Istället för att skärpa kraven för kvinnor borde rekryteringskraven ses över generellt. Uthållighet är en viktig faktor som spelar stor roll för hur individen klarar av sin militärtjänstgöring och därför borde nya krav och mätmetoder utarbetas, istället för att kugga unga ambitiösa tjejer genom styrketest. Pliktverket borde läggas ner och ersättas med en modern rekryteringsmyndighet baserad på frivillighet, avslutar Nina Larsson (fp). Nina Larsson är förbundssekreterare i Liberala ungdomsförbundet och förstanamn på folkpartiets riksdagslista i Värmland. Nina är löjtnant i signaltrupperna och tjänstgjorde 6 månader i Kosovo 2004. Sin militärtjänst gjorde hon frivilligt 15 månader som kvartermästare 97-98. Nina Larsson (fp): 0708-549038 Eleonor Sandahl, presskontakt, 0708-549051 Besök gärna Ninas hemsida: www.folkpartiet.se/ninalarsson Bild på Nina för fri publicering finns här: http://www.folkpartiet.se/FPTemplates/AreaContentPage____37767.aspx