Pehrson (fp) stöder polisen: Inför Lex Maria a la polisen

Pressmeddelande från folkpartiet liberalerna i riksdagen 2006-05-23 - Det är glädjande att polisen i Västra Götaland stöder tanken om en Lex Maria lagstiftning gällande polisen. Jag väckte själv frågan till justitieministern i förra veckan. Detta är ett sätt att förstärka förtroendet för svensk polis. Det säger justitieutskottets ordförande Johan Pehrson (fp), i en kommentar. Den skriftliga frågan bifogas. - Kårandan inom polisen är stark, vilket givetvis till största delen är positivt, men det kan i svåra situationer leda till lojalitetskonflikter. En Lex Maria lag gör det lättare för poliser att anmäla felaktigheter. - Det finns strukturella brister inom svensk polis och därmed händer det att ett felaktigt beteende kan bero på detta snarare än på personligt tillkortakommanden. I syfte att klarlägga och motverka strukturella brister behöver också det disciplinära systemet förändras. Idag kan konsekvenserna av ett enda misstag vara alltför omfattande. ______________________________________________________ Anna Prucha, Presskontakt, 0708-54 90 66 Bild på Johan Pehrson för fri publicering: http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=1111&iid=0224712677012 Johan Pehrsons hemsida: http://www.folkpartiet.se/templates/PersonalPage____505.aspx

• Brott, juridik, rättsfrågor