Tobias Krantz (fp) om KU:s granskning: Leni Björklunds ställning kraftigt underminerad

- Försvarsminister Leni Björklund kritiseras ovanligt skarpt för bristfälliga rutiner i samband med att en rysk officer anklagad för krigsförbrytelser deltog i en militärövning i Sverige. Det är andra gången inom loppet av ett halvår som Björklund får kritik av KU. Hennes ställning som statsråd har därmed rejält underminerats. Det säger riksdagsledamoten Tobias Krantz (fp), folkpartiets talesman i konstitutionsutskottet, i samband med att utskottet på torsdagen presenterar resultatet av vårens granskning. - Regeringen får kritik av konstitutionsutskottet på en rad punkter. Allvarligast är kritiken mot försvarsminister Leni Björklund. Under utskottets utfrågning med ministern gav hon uttryck för uppfattningen att den för bland annat krigsförbrytelser anklagade ryske officer som deltagit i den militära övningen Snowflake skulle kunna ställas inför rätta i Sverige. Det skedde trots att en åklagare tidigare hade konstaterat att officeren inte skulle kunna ställas inför rätta i Sverige på grund av att han åtnjöt immunitet. Antingen vilseledde Björklund medvetet utskottet eller så var hon okunnig om dessa förhållanden. Det är lika allvarligt oavsett vilken av dessa förklaringar som är korrekt, säger Tobias Krantz. - På en viktig punkt har folkpartiet inte fått gehör för sina ståndpunkter. Det gäller statsminister Göran Perssons mottagande av ett hedersdoktorat från Örebro universitet. Utnämningen är ett av de tydligaste tecknen under senare tid på vänskapskorruption och svågerpolitik. Även om utnämningen är mest pinsam för Örebro universitet har också Göran Persson ett ansvar. Han har försatt sig i en situation där förtroendet för hans opartiskhet och oväld riskerar att rubbas. Det är allvarligt, säger Tobias Krantz. ____________________________________ Tobias Krantz Riksdagsledamot (fp) 0707-83 14 64 tobias.krantz@riksdagen.se Viktoria Leigard presskontakt 0708-54 90 75 ______________________________________ Tobias Krantz hemsida finns här: http://www.folkpartiet.se/krantz Högupplöst bild på Tobias Krantz för fri publicering finns här: http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=1111&iid=099373212513