Fritidshusägare och båtägare i Stockholm löper ökad risk för inbrott i bostad och bil

Med värmen lämnar många villan och bilen för båten eller fritidshuset. Därmed börjar inbrottstjuvarnas högsäsong: Långtidsparkerade bilar och orörda villaträdgårdar är en tydlig signal om att ägaren är borta och allt står obevakat i flera dagar. – Vi ser samma sak varje år: Antalet inbrott i långtidsparkerade bilar och i villor och lägenheter ökar i takt med värmen och solen. Inbrottstjuvarna ligger som i vinteride och nu vaknar de hungriga, säger Hans Norrman, Folksams skadechef i Stockholm. Villaägare som åker till sommarstugan lämnar synliga spår. Långtidsparkerade bilar och orörda villor och tomter är tydliga tecken för inbrottstjuven. Med hjälp av bilregistret kan inbrottstjuven ta reda på var bilens ägare bor och ostört ägna resten av helgen åt att tömma villan på värdeföremål. Organiserade inbrottsligor kan rekognoscera och kartlägga familjens helgvanor. Nästa gång familjen lämnar villan vet de exakt hur god tid de har på sig. – Bästa vännen är du själv och din granne: Lek inbrottstjuv själv, se var du kan ta dig in och åtgärda. När du är bortrest, be en granne eller god vän röra sig på din tomt, flytta på trädgårdsmöbler och få huset att se bebott ut, uppmanar Folksams Hans Norrman. Undvik inbrott i bil och villa 1. Töm bilen helt på alla föremål, värdefulla och värdelösa. 2. Ställ bilen på bevakade långtidsparkeringar, om du har möjlighet. 3. Be grannarna om hjälp att tömma brevlådan, flytta trädgårdsmöbler och få tomten att se bebodd ut medan du är borta. 4. Tänd och släck lampor i villan med hjälp av timer. 5. Kontrollera att du har bra lås på balkong- och altandörrar. Lek inbrottstjuv själv så hittar du husets svaga punkter. 6. Finns Grannsamverkan i ditt område, meddela kontaktmannen när du reser iväg. Läs mer på www.samverkanmotbrott.nu För ytterligare information Hans Norrman, skadechef, Folksam Stockholm, tel 08-772 88 40 Sune Nilsson, skadeförebyggare, Folksam Stockholm, tel 08-772 88 36 Pressansvarig Sonja von Lochow, tel 08-772 62 12, 0708-31 51 12 Folksam är ett modernt försäkringsbolag med ett stort utbud av försäkringar, spar- och lånemöjligheter för alla behov. Varannan svensk, vartannat hem, var fjärde bil och nittio procent av alla som idrottar är försäkrade genom Folksam. Den kunskap vi får använder vi för att på lång sikt öka trafiksäkerheten, bidra till människors hälsa och minska miljöpåverkan. Folksam grundades 1908 och har cirka 70 kontor i hela Sverige. Läs gärna mer på www.folksam.se