Påminnelse pressinbjudan: Var i Sverige möglar husfärgerna mest? Resultatet i Folksams test av husfärger

Måndagen den 22 maj presenterar Folksam en lägesrapport från sin pågående test av utomhusfärger. Testen är förlagd till fyra platser i landet: Stockholm, Borås, Vindeln utanför Umeå samt Bohus-Malmön på västkusten. I testen, som totalt ska pågå i tre år, avläses även färgernas sprickbildning och avflagning – men som tidigare färgtest visat, har mögelpåväxten varit det största problemet. Är det stora regionala skillnader mellan testplatserna när det gäller utomhusfärgernas sätt att reagera på olika klimat? Var i Sverige möglar husfärgerna mest? Har någon eller några av färgerna i testet blivit så illa medfarna redan efter ett år, att de inte bör rekommenderas husägarna nu när årets målningssäsong precis har börjat? Det är några av frågorna som kommer att besvaras på Folksams pressträff den 22 maj. Plats: Clarion Hotel, Ringvägen 98, Stockholm Tid: måndag den 22 maj, kl 10:00 Lokal: C 03 På pressträffen deltar Jan Snaar, miljöchef på Folksam, Stefan Hjort, teknologie doktor på IVF, Industriforskning och utveckling AB samt mykolog Gunilla Bok, Botaniska institutionen vid Göteborgs universitet. Välkomna! Presschef är Lars Åkerkvist, tel 0708-31 60 07, som tacksamt tar emot anmälningar till pressträffen på e-post lars.akerkvist@folksam.se Folksam är ett modernt försäkringsbolag med ett stort utbud av försäkringar, spar- och lånemöjligheter för alla behov. Varannan svensk, vartannat hem, var fjärde bil och nittio procent av alla som idrottar är försäkrade genom Folksam. Den kunskap vi får använder vi för att på lång sikt öka trafiksäkerheten, bidra till människors hälsa och minska miljöpåverkan. Folksam grundades 1908 och har cirka 70 kontor i hela Sverige. Läs gärna mer på www.folksam.se

• Tjänster, konsult, service