Bild från repetition av "Den goda människan i Sezuan". Foto Jonas Nyström, Each and Other.

Brecht tonsätts av Göteborgsduon BF/C på Folkteatern

Går det att vara god i en rutten värld? Den 16 september är det premiär för Folkteaterns och Frida Röhls uppsättning av Den goda människan i Sezuan, en av dramatikern Bertolt Brechts klassiker. Här brottas huvudpersonen med sin godhet när omgivningen bara ber om mer och mer.

Frida Röhl har tidigare spelat i ett antal Brecht-föreställningar, men det är första gången hon själv regisserar ett verk av denne dramatiker. Och hon tar sig an uppdraget med både lekfullhet, humor och allvar.

- Jag tycker att Den goda människan i Sezuan är en av Brechts mest välskrivna pjäser. Parallellen till dagens situation i samhället är uppenbar. Vad händer i oss när vi tvingas gå emot den medmänskliga instinkten i oss själva varje dag? säger Frida Röhl, som utöver regissör även är konstnärlig ledare på Folkteatern.

Ensemblen är förstärkt med bl a Folkteaterveteranen Iwar Wiklander som gud och Karin de Frumerie som Shen Te. Karin har setts flera gånger på Folkteatern, bl a i Lars Noréns Fragmente och nu senast i Här skulle vi leva tillsammans.

Som i många andra Brecht-pjäser är musiken ett viktigt inslag. I denna uppsättning tonsätter Göteborgsbaserade elektromusik-duon BF/C Brechts sångtexter på sitt karaktäristiska sätt och framför även dessa live på scenen.

- Jag hoppas att publiken ska uppleva föreställningen som en helhet och att de får en upplevelse av vårt samspel med ensemblen. Musiken kommenterar pjäsen, pjäsen blir en del av musiken. Texterna kan ibland utgå från vissa roller i föreställningen och ibland fungera som en berättarröst, förklarar Joel Igor Hammad Magnusson, ena halvan av duon BF/C och även känd under artistnamnet Californiaman.

Den andra halvan av BF/C utgörs av Barish Firatli. Duon har tidigare bland annat släppt ett album (2016) och gjort musiken till uppsättningen Dumma jävla mås på Kulturhuset Stadsteatern Stockholm, i regi av Frida Röhl.

Den goda människan i Sezuan handlar om den fattiga Shen Te som får i uppdrag av gudarna att vara god. Men det är inte så lätt. Alla grannar behöver ju hjälp. Går det att fortsätta vara god och uppoffrande när man samtidigt har en liten tobaksaffär och måste försörja sig? Lämpligtvis dyker det upp en kusin för att hjälpa till, som är betydligt mindre ödmjuk. Men är inte kusinen väldigt lik Shen Te?

Den goda människan i Sezuan

Av: Bertolt Brecht

Översättning: Magnus Lindman

Regi: Frida Röhl

Scenografi/Kostymdesign: Charlotta Nylund

Ljusdesign: Carina Persson

Komposition/Livemusik: BF/C (Californiaman (Joel Igor Hammad Magnusson) och Barish Firatli)

Mask och peruk: Susanne Åberg

Medverkande: Karin de Frumerie, Pelle Grytt, Elisabeth Göransson, Lena B Nilsson, Malin Persson, Kardo Razzazi, Helmon Solomon*, Iwar Wiklander, Sara Wikström.

*Skådespelarpraktikant från Teaterhögskolan i Malmö.

För frågor och för att boka in intervjuer , kontakta Karolina Lindblad, pressansvarig på Folkteatern, karolina.lindblad@folkteatern.se, 0735-24 97 20.