Brittisk stjärndramatiker medverkar som skådespelare i GESTs internationella succé Expectations på Folkteatern Göteborg

I vintras var Gary Whitaker, regissör för Expectations, samtalsledare efter en förställning av Andrew Sheridans hyllade Vintertid på Göteborgs Stadsteater. I pausen kom de två att samtala om GEST och Andrew Sheridan blev väldigt nyfiken på Expectations. Två månader senare är kontraktet påskrivet, repetitionerna har börjat och den 18 april är det premiär för Expectations på Folkteatern med Andrew Sheridan i en av rollerna.

Expectations är baserad på dramatikern och skådespelaren Kristina Brändén Whitaker och regissören Gary Whitakers egna erfarenheter av att leva med en dotter som har en ovanlig kromosomavvikelse.

– Pjäsen har legat länge i mitt huvud. När jag födde min första dotter suktade jag efter att höra om människor i liknande situationer. Det är viktigt att belysa det här ämnet som ofta kan vara tabu och mycket svårt att prata om, berättar Kristina Brändén Whitaker.

Det är en gripande och humoristisk föreställning om två par, ett engelskt och ett svenskt som på olika sätt hanterar hur det är att föda ett barn med funktionsnedsättningar, om valen vi ställs inför med fosterdiagnostik och de etiska aspekterna som följer. Det svenska paret spelas av Folkteaterns Jonas Sjöqvist och GESTs Kristina Brändén Whitaker och det engelska paret spelas av de brittiska skådespelarna Andrew Sheridan och Sally Walsh.

ANDREW SHERIDAN (bilden) har medverkat i ett stort antal teaterföreställningar och TV-serier i England men är kanske mest känd hos Göteborgspubliken för hans uppmärksammade dramatikerdebut Vintertid som spelades på Göteborgs Stadsteater i vintras. Pjäsen har fått stor uppmärksamhet och vann den prestigefulla tävlingen Royal Exchange Theatre Bruntwood Playwriting competition. I the Observer har han omnämnts som "one of the hot talents to watch".

Foto: Rik Sterken

Expectations har premiär 18 april på Folkteatern i Göteborg och spelas fram till 12 maj. Därefter åker teamet till Italien för att medverka på den internationella teaterfestivalen Tana i Bari. Pjäsen har tidigare haft internationella framgångar och spelats på den stora teaterfestivalen Fringe i Edinburgh 2010 där GEST vann det åtråvärda priset The Edinburgh Fringe Review Award for Outstanding Theatre.

.....................................................................................................................................................

För mer information kontakta:

GEST: info@gest.se|031-42 50 65

Folkteatern: tina.phipps@folkteatern.se|031 – 60 75 63

Folkteatern Göteborg är en länsteater med placering i Göteborg, vilket betyder att teatern får anslag och uppdrag från Västra Götalandsregionen som är teaterns ekonomiska huvudman. Teatern är en ekonomisk förening med medlemmar från ca 300 olika organisationer och föreningar - t ex fackförbund, hyresgästföreningar och bildningsförbund. Därmed har teatern ett brett kontaktnät och våra medlemsorganisationer finns främst i Göteborgsområdet men även i övriga delar av Västra Götaland. Teatern har även enskilda medlemmar.
Folkteaterns vision är att vara lättillgänglig och skapa oumbärlig teater med stark konstnärlig profil i ständig dialog med publiken och genom att tillvarata och utveckla varje medarbetares kompetens, delaktighet och engagemang.