Suzanne Ostens "Bröderna Mozart" får urpremiär på Folkteatern – nu släpps biljetterna!

Bröderna Mozart får urpremiär på Folkteatern – nu släpps biljetterna

Vi ska ha en vattenfylld grav mitt på scenen. Vi ska såga upp golvet! Grannarna får klaga bäst de vill. Och det ska regna. Regna löv. Don Giovanni ska trilla ned i den där graven. Vi byter ut löven förresten. Det ska snöa! Och vi kämpar för konsten till sista andetaget.

”Bröderna Mozart” är Suzanne Ostens guldbaggebelönade film från 1986 om en regissörs kaosartade väg fram till premiär. Nu sätter Frida Röhl upp den på Folkteatern, i en scenbearbetning som landar mitt i samtiden.

- ”Bröderna Mozart” är både lekfull och arg. Den sätter fingret på krocken mellan de stora visionerna och dess genomförande. Den handlar om mänskliga drifter och begär, om människor som brinner och vill något med varandra, med konsten, med världen. De är både storartade och futtiga. Jag älskar att arbeta med den här föreställningen, den sprutar energi, säger Frida Röhl, regissör för ”Bröderna Mozart” och tillika konstnärlig ledare för Folkteatern.

På scenen möter vi en stor ensemble. Nya för Folkteatern är bland andra skådespelarna Magnus Krepper och Kjell Wilhelmsen, båda välkända ansikten för publiken genom sina roller inom film och tv-dramatik, men också på landets stora teaterscener. I övriga roller ser vi Andrea ”Paddington” Edwards, Nina Haber, Sanna Hultman, Elsa Kihlberg*, Anna Lundström, Lena B Nilsson, Jonas Sjöqvist, Ludvig Stynsberg* samt tre operastudenter från Högskolan för scen och musik i Göteborg. Dessutom medverkar musikern Christoffer Berg på scenen.

- Det ska bli jättekul att för första gången få jobba på Folkteatern och kul att komma tillbaka till Göteborg där mitt teaterintresse en gång i tiden började, säger skådespelaren Magnus Krepper som kommer göra rollen som regissören i ”Bröderna Mozart”.

Biljettsläpp sker den 1 december klockan 10.00 och föreställningen får urpremiär på Stora Scenen den 24 februari 2024.

För mer information och för att boka intervjuer vänligen kontakta Karolina Lindblad, pressansvarig på Folkteatern, karolina.lindblad@folkteatern.se eller 0735-24 97 20.

Bröderna Mozart

Av Etienne Glaser, Suzanne Osten och Niklas Rådström
      Scenbearbetning: Kristian Hallberg och Magnus Lindman
      Regi: Frida Röhl
      Scenografi och kostymdesign: Charlotta Nylund
      Ljusdesign: Carina Backman
      Kompositör: Joel Igor Hammad Magnusson
      Maskdesign: Suz Åberg

Medverkande: Andrea ”Paddington” Edwards, Nina Haber, Sanna Hultman, Elsa Kihlberg*, Magnus Krepper, Anna Lundström, Lena B Nilsson, Jonas Sjöqvist, Ludvig Stynsberg* och Kjell Wilhelmsen samt tre operastudenter från Högskolan för scen och musik i Göteborg

*Skådespelarpraktikant från Teaterhögskolan i Luleå.