Demokratifrågan har aldrig varit mer aktuell - Marie Antoinette mot urpremiär på Folkteatern

Världen håller andan när en av våra största demokratier har valt en ny ledare. Det talas om en ny världsordning och den största politiska sensationen i modern historia. Demokratifrågan har sällan varit mer aktuell. Folkteatern fortsätter nu att undersöka samtiden, precis mitt i den.

Lördagen den 19 november är det urpremiär av föreställningen Marie Antoinette. Människans värde och värdighet är centrala begrepp i föreställningen. Men vad betyder de mänskliga rättigheterna egentligen? Till vilket pris är människans lika värde ens intressant? 1700-talets överdåd och födelsen av de mänskliga rättigheterna möts i en lavendelfärgad värld där huvuden kommer att rulla.

Mitt liv, det är ju ... Men vad svårt det här var då. Jamen ok, så här: min ställning i det här samhället, den är ju liksom – väldigt – vahettere – privilegierad? Eller hur? Alltså inte bara jag! Ni också! Ni är också – privilegierade! Eller hur? Kom igen, jag är liksom inte den enda Marie Antoinette i det här rummet. Äh, jag bara slänger ut det: jag tycker att alla människor är lika mycket värda!

Ur: Marie Antoinette

För mer information och för intervjuer, vänligen kontakta Linda Isaksson per mejl: linda.isaksson@folkteatern.se

MARIE ANTOINETTE

Av/Regi: Jens Ohlin

Scenografi/Ljusdesign: SUTODA

Kostym: Jenny Linhart

Mask-/Perukdesign: Susanne Åberg

Medverkande:

Evin Ahmad, Eric Ericson, Elisabeth Göransson, Pablo Leiva Wenger, Lena Birgitta Nilsson, Jonas Sjöqvist, Emma Österlöf*

(*Skådespelarpraktikant Teaterhögskolan i Malmö)

Jens Ohlin (f 1974)
Jens är utbildad vid Teaterhögskolan i Stockholm. Som skådespelare har han arbetat på bland annat Dramaten, Backa Teater, Riksteatern och Teater Galeasen. Han har regisserat på Strindbergs Intima Teater, Teater Galeasen och Dramaten. Särskilt uppmärksammade blev de klassikerbearbetningar som han gjorde tillsammans med Hannes Meidal på Unga Dramaten – Rövare (2012)och Don Giovanni (2014). I vintras var Jens aktuell med bearbetning (åter tillsammans med Hannes Meidal) och regi av Marodörer, inspirerad av Strindbergs pjäs, på Dramaten.

Folkteatern skall vara den samtida teatern för den breda publiken. Vi arbetar med kvalitativ scenkonst för vuxna och barn. Vi vill ta tillvara scenkonstens potential att vara en orädd röst i samhället. Våra föreställningar vågar utmana och ifrågasätta normer och strukturer. Med rötter i folkbildningen har vi en unik historia att utveckla. Vi är en normkreativ arbetsplats som prioriterar mångfald.

På Röda Scenen spelar vi ofta nyskriven dramatik och varvar med gästspel för att få en omväxlande repertoar. På Vita Scenen spelas egna föreställningar och gästspel av mindre format för vuxna och barn. Vår Foajé passar utmärkt för samtal, konserter och föreläsningar. Dessutom turnerar vi, främst i Västra Götalandsregionen men även i andra delar av landet.

Folkteatern är en länsteater med anslag och uppdrag från Västra Götalandsregionen. Teatern drivs som en ekonomisk förening med medlemmar från nära 300 olika organisationer och föreningar. Omkring 45 anställda arbetar i lokalerna på Järntorget i Göteborg. Konstnärlig ledare är Frida Röhl, VD är Lotta Lekvall.