Folkteatern förgyller Way Out West i år igen

Folkteatern förgyller Way Out West i år igen

För andra året i rad är Folkteatern som enda teater en del av Way Out West - den här gången i form av en 20-minuters audioversion av föreställningen ”Skönheten i kaos” som spelades för fulla hus på teatern i våras. I en mysig glänta på festivalområdet bjuds festivalbesökarna att i hängmatta uppleva ljudverket om kärlek och kvantfysik.

Även i år blir Folkteatern en del av Way Out West och festivalområdet i Slottsskogen. Efter förra årets uppskattade föreställning i festivalområdets minsta tält bjuder Folkteatern i år på en 20-minuters ljudversion av teateruppsättningen ”Skönheten i kaos”, efter boken med samma namn av Julia Ravanis. Det blir filosofiska och kvantfysiska tankar om kärlek och universums oändlighet, med ett stort inslag av Joel Igor Hammad Magnussons tonsättningar av Inger Christensens dikter. Publiken får slå sig ner i hängmattorna, sätta på sig lurarna och stilla låta sig vaggas till ro av skådespelarnas röster och den poetiska musiken. Med ”Skönheten i kaos” blir Folkteatern för andra året i rad den enda teater som medverkat sedan festivalen startade 2007.

- ”Skönheten i kaos” är en av de mest omtumlande föreställningar jag jobbet med. Jag hade ingen aning om att kvantfysiken kunde beröra mig så. Det är också oerhört spännande när teatern ger sig ut på nya platser där en publik finns som kanske inte vanligtvis går på teater. Samarbetet med Way Out West är livgivande på alla plan, säger regissören Frida Röhl.

Teateruppsättningen ”Skönheten i kaos” hade urpremiär på Folkteatern i våras, i regi av Folkteaterns konstnärliga ledare Frida Röhl, och fick ett mycket varmt mottagande av både publik och recensenter. Trots extraföreställningar fick inte alla som ville möjlighet att uppleva magin i teaterrummet - men nu får festivalpubliken möjlighet att få sin egen upplevelse av verket.

Under festivalens tre dagar, 10-12 augusti, finns ljudverket att uppleva inne på festivalområdet i Slottsskogen mellan ca klockan 15 och 21 torsdag och fredag, samt mellan ca klockan 13 och 20 på lördagen. Ingen föranmälan krävs.

Dessutom är Folkteatern återigen en av scenerna för Stay Out West, festivalens program utanför Slottsskogen.

För mer information och för att boka intervjuer, kontakta pressansvarig på Folkteatern, Karolina Lindblad, karolina.lindblad@folkteatern.se, 0735-24 97 20.

Ljudverket är producerat av Joel Igor Hammad Magnusson och Magnus Lindman.
    Följande personer skapade teateruppsättningen ”Skönheten i kaos”, som ljudverket är baserat på:

Av Julia Ravanis
    Bearbetning: Frida Röhl och Magnus Lindman
    Regissör: Frida Röhl
    Kompositör och musiker på scen: Joel Igor Hammad Magnusson
    Texter ur ”Alfabet” av Inger Christensen, i översättning av Marie Silkeberg och Ida Linde
    Scenograf och kostymdesigner: Charlotta Nylund
    Ljusdesigner: Carina Backman
    Mask- och perukdesigner: Suz Åberg
    Medverkande: Andrea Paddington Edwards, Anna Lundström och Sara Wikström.
    Magiker: Isidor Olsbjörk