Nu släpper Folkteatern Göteborg biljetterna till ytterligare fyra av vårens föreställningar

Nu på fredag den 21 januari kl 12.00 släpper Folkteatern biljetter till ytterligare fyra av vårens föreställningar/gästspel: Breaking the waves i Johanneskyrkan, Avgränsat med Art of Spectra, En serenad för Astri med Maia-ensemblen och Rum för rasande med Ronny Eriksson.

Uppsättningen av Breaking the waves är ett spännande samarbete mellan Unga Folkteatern, Stadsmissionen och Folkteatern där föreställningen ges i Johanneskyrkan och alla biljettintäkter går oavkortat till Stadsmissionen. Ett ny-gammalt samarbete är det mellan Folkteatern och Art of Spectra , som den här gången ger sin första internationella föreställning Avgränsat - begränsad, utanför, bortom, instängd, på andra sidan. Med En serenad till Astri hälsar vi två gamla Folkteater-medarbetare välkomna tillbaka; Eva Hermansson och Sven Andrén berättar i toner och ord om skulptören och konstnären Astri Bergman Taube.  Ett annat kärt återseende är Ronny Eriksson som den här gången kommer till Folkteatern med sin ohämmade humorföreställning Rum för rasande. Mycket nöje!

Breaking the waves

En mörk kärlekssaga av Lars von Trier, Peter Asmussen och David Pirie
i bearbetning för scen av Vivian Nielsen

Och störst av allt är kärleken?

Den unga Bess lever i ett litet kustsamhälle där församlingen och religionen har ett starkt inflytande. Hon tror av hela sitt hjärta på Gud och för ofta egna samtal med honom. Bess möter sin stora kärlek i oljearbetaren Jan och de gifter sig, trots församlingens misstänksamhet mot en utsocknes. När Jan återvänder till oljeplattformen ber Bess till Gud att han snart ska komma hem igen. Men när han kommer hem, svårt skadad, anklagar Bess sig själv för det som har hänt. Med sin starka och renhjärtade tro på Gud och kärlekens läkande kraft offrar Bess allt för sin älskade.

En svindlande och gripande saga om tro och trångsynthet, men mest av allt om passion och om en kärlek större än allt.

Uppsättningen är ett samarbete mellan Unga Folkteatern, Folkteatern och Stadsmissionen i Göteborg. Unga Folkteatern är en mötesplats för amatörer och professionella teaterutövare.

Regi och översättning: Kim Lantz

Scenografi och kostym: Ger Olde Monnikhof

Musikalisk ledning: Rolf Hedberg

Medverkande: Karin Lycke (Unga Folkteatern), Göran Ragnestam, Elisabeth Göransson, Ola Hedén, körmedlemmar ur Fräknarna från Ljungskile, Johanneskyrkans kör, Oscar Fredrik Vocalis och Styrsö kyrkokör m fl.

Speltid: ca 2 tim och 45 min inkl paus.

Sverigepremiär 24 mars.

Spelas i Johanneskyrkan under mars och april 2011.

Biljettpris: 150 kr – alla intäkter går oavkortat till Stadsmissionen

Avgränsat
Ett dansgästspel av och med Art of Spectra

Begränsad, utanför, bortom, instängd, på andra sidan.

Art of Spectra och koreografen Peter Svenzon har skapat en ny, spännande och dynamisk dansföreställning för en internationell ensemble. I en atmosfär inspirerad av världar i David Lynch-anda, undersöker Art of Spectra allmänmänskliga frågor i denna fysiska, uttrycksfulla och laddade föreställning. Dansarnas multikulturella bakgrund och ursprung och olika erfarenheter av gränser och miljöer har påverkat skapandet av Avgränsat.

Detta är Art of Spectras första internationella verk. Peter Svenzon har koreograferat och, i samarbete med kompositören och DJ Sharooz Raoofi (GB/IR/IRN), skrivit soundtracket.

Ett dansgästspel av och med Art of Spectra.

Art Of Spectra bjuder in till workshops/konstnärliga möten i samband med dansföreställningen Avgränsat.

Idé och koreografi: Peter Svenzon

Scenografi: Robert W Ljung

Ljussättare: Tobias Hallgren
Kostym: Donky production

Musik: Peter Svenzon och Sharooz Raoofi
Text: Robert Ashley

Medverkande: Hannes Lundin, Sofia “Sosso” Harrysson, Raymond Roa, Ulriqa Fernqvist m fl.

Gästspelspremiär 26 mars 2011

Spelas i mars och april på Röda Scenen.

Speltid: ca 50 min utan paus
Biljettpris: 90–220 kr

Gästspel

En serenad till Astri

Fragment ur ett konstnärsliv – Astri Bergman Taube

En resa från Stockholm 1907 till Stockholm 1980 via Paris, San Remo, Sjösala och Anienes myrtenlund. En mosaik av röster, dikter, sånger, musik och berättelser om och av skulptrisen och konstnärinnan Astri Bergman Taube. En föreställning om en stor konstnär och en stor kärlek.

Medverkande: Eva Hermansson, Åsa Johansson och Sven Andrén

Musikarrangemang: Åsa Johansson

Sammanställning: Sven Andrén

Ett gästspel från Maia-ensemblen

Gästspel 10, 11 och 12 mars

Spelas på Vita Scenen

Speltid: ca 1 tim

Biljettpris: 90-220 kr

Gästspel

Rum för rasande
med Ronny Eriksson och Benneth Fagerlund

Ett utbrott i två akter.

Ronny Eriksson är tillbaka med en helt ny humorföreställning tillsammans med pianisten Benneth Fagerlund, så spänn fast er! Denna gång kommer han inte bara att vara optimistkonsulternas skräck, han kommer att vara rasande! Det blir en bärsärkagång bland journalister, politiker, telefonförsäljare, ekonomer, fnask, fjollor, feminister, försäkringskassan, facket och annat som kan reta en till vansinne.

Ronny Erikssons shower är dråpliga, socialpolitiska och fyllda av sång och musik. Han har giftiga texter och ett stort hjärta.

Ett gästspel från Satellite Live och Riksteatern.

Gästspel 20 & 21 april 2011
Spelas på Röda Scenen

Speltid: ca 2 tim och 20 min med paus

Biljettpris: 350 kr

Folkteatern Göteborg är en statsunderstödd teater och det betyder att vi har både statliga och regionala bidrag, för vilka vi skall uppfylla en rad kulturpolitiska mål. Teatern är en ekonomisk förening med medlemmar från ca 300 olika organisationer och föreningar - t ex fackförbund, hyresgästföreningar och bildningsförbund. Därmed har vi ett brett kontaktnät och våra ägarorganisationer finns främst i Göteborgsområdet men även i övriga delar av Västra Götaland.