Folkteatern sörjer Lars Norén

Lars Norén 1944-2021

Folkteatern sörjer idag dramatikern, regissören och kollegan Lars Norén. Norén var konstnärlig ledare på Folkteatern 2009-2012 och en gigant inom svensk och internationell modern dramatik, med ett 100-tal pjäser och ett flertal böcker i sitt breda värv. Hans betydelse för scenkonsten i världen har varit enorm och att han valde att arbeta i Göteborg och på Folkteatern har inneburit ofantligt mycket för vår verksamhet och för Göteborg som teaterstad.

- Det är med stor sorg vi tar emot beskedet om Lars Noréns bortgång. Han har betytt oerhört mycket för Folkteatern och var den som positionerade teatern efter en tid då teaterhuset hade renoverats och skulle återinvigas. Med Lars Norén tog Folkteatern stora konstnärliga kliv framåt. Han initierade, tillsammans med Ulrika Josephsson, ett stort internationellt samarbete där Folkteatern fick en plats på den europeiska kartan. Lars Noréns oerhörda förmåga att med sitt konstnärskap beröra människor, sträckte sig långt ut i världen. Han kommer att fattas oss, säger Frida Röhl, konstnärlig ledare för Folkteatern sedan 2014.

Våra allra varmaste tankar går till Lars familj och närstående.