Folkteatern tystnar i tre minuter på fredag

Folkteatern tystnar i tre minuter på fredag

Den 1 september tystnar Folkteatern och Folk, tillsammans med stora delar av Scenkonstsverige, i en nationell manifestation för en hållbar och långsiktig kulturpolitik. Mellan klockan 20.15 och 20.18 hålls tre gemensamma tysta minuter för att visa hur tomt Sverige blir utan kultur.

- Vi ser alla hur kulturen monteras ned i allt snabbare takt, vilket utgör ett stort hot mot att bedriva konst- och kulturverksamhet och mot medborgarnas rätt att både ta del av och utöva kultur, säger Frida Röhl, konstnärlig ledare för Folkteatern. Som institutionsteater är det viktigt att visa solidaritet med frilansande scenkonstarbetare, som har tagit den stora smällen under pandemin. Dessutom är det nödvändigt att få upp kulturfrågorna på bordet, och gärna innan alla beslut redan är fattade, fortsätter Frida Röhl.

Mitt i föreställningen ”Sandlådan” på Lilla Scenen samt på restaurangen Folk kommer skådespelarna och musiken att tystna i tre minuter den 1 september. Detta görs tillsammans med stora delar av Scenkonstsverige, i en nationell manifestation för en hållbar och långsiktig kulturpolitik, för bättre ekonomiska och strukturella villkor och för bevarandet av kulturens ekosystem. Mellan klockan 20.15 och 20.18 hålls därför tre gemensamma tysta minuter för att visa hur tomt Sverige blir utan kultur.

Tre tysta minuter är en manifestation som kommer ur kulturarbetares vilja att synliggöra nedmonteringen och bortprioriteringen av hela kultursektorn. Den vill belysa hur konst och kultur berikar människors liv, kreativitet, tankevärldar och föreställningsförmåga samt att ett fritt kulturliv spelar en avgörande roll i utvecklingen och stärkandet av det demokratiska samhället. Yttrandefrihet är en förutsättning för kultur men också något som kulturen främjar.

Manifestationen Tre tysta minuter återskapar den händelse som ägde rum samma tid och datum 1988 då stora delar av Kultursverige under tre minuter pausades. En aktion som fick stort medialt och politiskt genomslag. Initiativtagare till årets manifestation är Isabel Cruz Liljegren, dramatiker och styrelseledamot i Dramatikerförbundet och Scensverige.

För mer information om manifestationen på Folkteatern och Folk, kontakta Karolina Lindblad, pressansvarig på Folkteatern, karolina.lindblad@folkteatern.se eller 0735-24 97 20.