Folkteaterns VD: Låt Göteborg växa med kulturlivet – inte utan det!

Folkteaterns VD: Låt Göteborg växa med kulturlivet – inte utan det!

När exploateringen av Masthuggskajen nu inleds tycks Göteborgs Stad ignorera beslutet om utlovade kulturkvarter. Lyft blicken och tänk större vad gäller tomträtten där linbanestationen skulle placerats, menar ledningen för Folkteatern i Göteborg i en debattartikel i Göteborgs-Posten idag den 17 april 2021.

- Lyft blicken och tänk större! Använd tomträtten där Linbanans station tidigare var planerad till en byggnad som kan husera såväl kulturverksamheter som kontorsytor. Genom att visa handlingskraft bakom orden om kulturkvarter, så finns det möjligheter för kulturlivet att vara kvar och fortsatt blomstra i området framöver, säger Lotta Lekvall, VD för Folkteatern.

Göteborgs kommun håller på att tappa bort möjligheterna till en enastående kulturell utveckling i området kring Järntorget och Masthuggskajen och de utlovade kulturkvarteren riskerar att falla i glömska menar Folkteaterns ledning på dagens debattsidor i Göteborgs-Posten. Det tar lång tid för ett kulturliv i en stad att växa fram och ta form – men det kan gå fort att rasera. Folkteatern har nu, som en uppmaning till Göteborgs Stad att tänka större och säkra kulturlivets framväxt i området, tagit fram en vision av ett hus med kulturverksamheter i de nedersta våningarna på den plats där linbanestationen skulle stått.

Det konsortium av företag som ska bebygga Masthuggskajen har fattat beslut om att området ska utvecklas till ”kulturkvarter”. Man vill med både befintliga verksamheter och nyetableringar förstärka områdets kulturella karaktär. Stora planer på ett Filmens hus finns, men beslut måste fattas. Lena Andersson, VD på Älvstranden Utveckling, sade i samband med byggstarten förra året att Masthuggskajen är ”en central del där vi vill behålla de gamla kulturkvarteren samtidigt som vi utvecklar det nya”. Responsen från Göteborgs kommuns övriga aktörer på denna utsträckta hand har dock varit obefintlig, anser Folkteaterns ledning.

Folkteatern har sedan 1950-talet bedrivit verksamhet i Folkets Hus lokaler på Järntorget och varit en levande mötesplats för kultur och konst alltsedan dess. I kvarteren runtom huserar bland annat Nordens största filmfestival, musikscener av olika storlek och genrer, bokförlag och fria teatrar. Förändringsprocessen av området runt Järntorget är något som Folkteatern med entusiasm fortsatt ser fram emot att vara en självklar del av.

För mer information kontakta gärna
    Lotta Lekvall, VD, 0708-263948, lotta.lekvall@folkteatern.se
    Linda Isaksson, kommunikationschef, 0735-249701, linda.isaksson@folkteatern.se