Foto: Lina Ikse

Frida Röhl fortsätter som konstnärlig ledare på Folkteatern

Folkteaterns konstnärliga ledare sedan 2014, Frida Röhl, har tackat ja till att fortsätta ytterligare två år efter att innevarande kontrakt utlöper 2025. I och med detta har Röhl nu ett förordnande som sträcker sig till och med juni 2027.

- Det är oerhört roligt att Frida Röhl har tackat ja till ett förlängt uppdrag. Med sin repertoar och sin vision för verksamheten har hon har satt Folkteatern på kartan som ett av de ledande, konstnärliga teaterhusen i landet, eller för att citera Johan Hilton i Göteborg-Posten: ”Det finns rentav fog för att påstå att Folkteaterns konstnärliga och kreativa utveckling saknar inhemskt motstycke under de senaste tio åren.”, säger Lotta Lekvall, vd.

Sedan Frida Röhl tillträdde som konstnärlig ledare för snart tio år sedan har Folkteatern skördat stora konstnärliga och publika framgångar, med uppsättningar som exempelvis Hamlet, Doktor Faustus, Dogville, Misantroperna, K, Quasimodo och inte minst senast Skönheten i kaos i regi av Röhl själv. Verksamheten har också uppmärksammats som en institution som lyckats nå en ny och mer varierad publik och därmed erbjuda en unik mötesplats i staden som lockar många.

- Jag är väldigt glad och stolt över att få möjlighet att fortsätta den resa som Folkteatern och jag gjort tillsammans de tio senaste åren. Vi ska ha höga konstnärliga ambitioner samtidigt som vi fortsätter att vara det vardagsrum för publiken som vi har blivit de senaste åren, inte minst tack vare att vi erbjuder kulturupplevelser nästan alla dagar i veckan, menar Frida Röhl.

Frida Röhl har varit konstnärlig ledare på Folkteatern sedan 2014 och innan dess var hon verksam i tio år som konstnärlig ledare Teater Tribunalen i Stockholm. Som frilansande regissör och skådespelare har hon arbetat mycket på andra teatrar, exempelvis på Kulturhuset Stadsteatern, Malmö Stadsteater, Uppsala Stadsteater, Göteborgs Stadsteater, Backa Teater, Regionteater Väst, Unga Klara med flera. Just nu regisserar Frida Röhl föreställningen ”Pappas födelsedag” som har premiär 26 oktober på Dramaten.

Röhl är utbildad skådespelare vid Teaterhögskolan i Malmö, examen 1997. Innan scenskolan var hon med och startade en teater på Rosengård i Malmö, Drömmarnas Hus, som finns kvar än idag.

För mer information och för intervjuer, vänligen kontakta pressansvarig Karolina Lindblad, via mejl: karolina.lindblad@folkteatern.se eller telefon: 0735-24 97 20 eller kommunikationschef Linda Isaksson, via mail: linda.isaksson@folkteatern.se eller telefon: 0735-24 97 01.