Kerstin Brunnberg ny ordförande för Folkteatern Göteborg

Kerstin Brunnberg ny ordförande för Folkteatern Göteborg

På gårdagens årsstämma för Folkteatern Västra Götaland AB valdes Kerstin Brunnberg till bolagets nya styrelseordförande.

- Jag ser fram emot att få vara med att tillsammans med andra dela ansvaret för en oberoende och konstnärligt framgångsrik verksamhet i Göteborg och vid Järntorget - men framförallt att stödja konstnärlig utveckling som sätter omistliga spår hos människor. Konsten har ingen annan uppgift än att vara konst. Vårt uppdrag är säkra friheten och resurserna för detta för att inte göra dagens och kommande generationer urarva, säger Kerstin Brunnberg.

Kerstin Brunnberg är journalist och har arbetat på Gotlands Folkblad, Svenska Dagbladet, Arbetet, SVT:s Rapport samt på Ekot på Sveriges Radio. På Ekot var Kerstin Brunnberg bland annat politisk reporter, redaktionssekreterare samt redaktionschef. Hon arbetade en tid också som SR:s informationschef och som programdirektör med ansvar för P1, P2 och P3. År 2006 tillträdde Brunnberg som så kallad senior advisor och var därefter verkställande direktör för Sveriges Radio maj 2007 – januari 2009.

Tidigare har Kerstin Brunnberg varit styrelseordförande i bland annat Statens Kulturråd, för Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm och mediehuset Vad Vi Vet. Hösten 2009 och våren 2010 var Brunnberg gästprofessor i praktisk journalistik vid universitetet i Göteborg. Hon var chef för Statens centrum för arkitektur och design, ArkDes, juli 2014 – juni 2016.

År 2004 fick Kerstin Brunnberg ta emot Stora Journalistpriset.

Styrelsen för Folkteatern Västra Götaland AB består nu av:

Kerstin Brunnberg, ordförande. (Mångårig journalist, bl a tidigare vd för Sveriges Radio och ordförande i Statens Kulturråd.)
Anders Danielsson, vice ordförande. (Fd Landshövding i Västra Götaland och flera andra förtroendeuppdrag.)
Eva Moberg, ledamot. (Ordförande Folkteatern ekonomisk förening.)
Erik Sundfelt, ledamot. (Krögare.)
Lars Edmar, ledamot. (HBTQ Socialdemokraterna Göteborg.)
Katarina Malmer, ledamot. (Mångårig journalist och TV-producent för SR, SVT, TV4 m fl.)

Från Västra Götalandsregionen: Andreas Hektor (S), Ulla Berg Svedin (V) och Christer Björnsson (L)

Ersättare: Iwar Wiklander (skådespelare, chef för Folkteatern under två perioder) och Lena Bjurström (ledamot i Regionteater Västs styrelse).

Arbetstagarrepresentanter: Jonas Sjöqvist (skådespelare) och Marcus Andersson (scenmästare)

För mer information eller för att boka en intervju, kontakta Karolina Lindblad, pressansvarig Folkteatern, karolina.lindblad@folkteatern.se, 0735-24 97 20.