Föreställningen "Content" av scenkonstkompaniet Lumor får Göteborgspremiär på Folkteatern den 14 januari.

Lumors föreställning ”Content” får Göteborgspremiär på Folkteatern

I samarbete med Lumor presenterar Folkteatern "Content"; en mörk, humoristisk framtidssaga, mitt emellan dröm och verklighet. Om vår längtan efter sammanhang i en värld där allting flyter. För manus och regi står David Wiberg och Oskar Thunberg.

- Vi har gett oss på det heligaste vi har – nämligen berättelsen – och gått loss på den fullständigt, utan att för den sakens skull låta det bli performance eller en räcka scener staplade på varandra, säger David Wiberg och Oskar Thunberg. Den har en handling, men på sitt egna sätt.

Med Content återförenas David Wiberg och Oskar Thunberg, som låg bakom kritikerrosade Här kommer alla känslorna på en och samma gång (Lumor/Unga Dramaten 2017). Nu fortsätter de sin uppgörelse med vår tids fixering vid tydliga, säljbara berättelser och tar utgångspunkt i vår kollektiva strävan efter att fylla våra liv med innehåll, såväl verkligt som fiktivt.

Scenkonstkompaniet Lumor har, under konstnärlig ledning av Paula Stenström Öhman och Oskar Thunberg, tidigare uppmärksammats för föreställningar som Ambulans och People respect me now. Förra året mottog Lumor Sveriges Teaterkritikers Förenings teaterpris för 2021.

Efter urpremiären av Content i Stockholm i november skrev Svenska Dagbladet:

”en lätt futuristisk historia”

”Trivial vardag, rädsla och längtan blandas med liksom halva scener, och splitter från en deckargåta. Det påminner kanhända om ’Twin peaks’. Eller inte.”

”’Content’ är ett slags anti-sedvanlighet, ett sätt att osäkra förutsägbar dramaturgi och den självklara förförståelsen. Wiberg/Thunberg vill visa hur vårt behov av mallar förstör vår förmåga att själva stå för en konstnärlig gärning genom att vara medkreatörer. Vi ska vara aktiv del av skeendet, inte passiva konsumenter. Fungerar det? Jag är osäker, vilket väl var meningen.”

För mer information och för att boka intervjuer, kontakta Karolina Lindblad, pressansvarig på Folkteatern, karolina.lindblad@folkteatern.se eller 0735-249720.

Content
    Göteborgspremiär på Folkteatern 14 januari 2023.

Manus och regi: Oskar Thunberg och David Wiberg
    Scenografi & kostymdesign: Maja Döbling
    Ljuddesign & komposition: Stefan Johansson
    Ljusdesign: Markus Granqvist
    Grafisk from: Erica Jacobson
    Medverkande: Helena Lindegren, Sofia Rönnegård och Jörgen Thorsson

Content är en samproduktion mellan Lumor och Folkteatern Göteborg.