Nypremiär av Lars Noréns Fragmente inför Europaturnén

Nypremiär av Lars Noréns Fragmente inför Europaturnén

Fredagen den 22 mars är det nypremiär av Lars Noréns kritikerrosade Fragmente på Folkteatern i Göteborg. Efter endast tre föreställningar på hemmaplan bär det sedan av på Europaturné till Madrid, Bryssel och Paris. Turnén är en del av EU-sammarbetet Cities on Stage mellan sex olika teatrar i Europa.

När föreställningen hade urpremiär på Folkteatern Göteborg den 26 oktober förra året fick den ett mycket varmt mottagande av både kritiker och publik. Bland annat utsågs Fragmente till "Bäst i landet 2012" av Dagens Nyheter.

Europeiskt sammarbete kring att leva tillsammans i staden
Cities on Stage är ett samarbete mellan sex europeiska teatrar kring temat ”att leva tillsammans i staden”. Projektet pågår 2011-2016 och Folkteatern i Göteborg står för Sveriges bidrag. Nu går samarbetet in i en ny fas då utbytet mellan de deltagande teatrarna börjar i form av gästspel. Under sex intensiva vårveckor kommer Folkteaterns kritikerrosade uppsättning av Fragmente av Lars Norén och i regi av Sofia Jupither att gästspela i Madrid, Bryssel och Paris. Franska Odéon – Théâtre de l´Europe kommer därefter till Göteborg. Det arrangeras också seminarier om Cities on Stage; ett i Madrid och ett i Sverige.

Folkteaterns Fragmente representerar Sverige i Europa
Nu går det europeiska samarbetsprojektet Cities on Stage in en ny fas då utbytet mellan de deltagande teatrarnas föreställningar startar i form av gästspel. Folkteaterns kritikerrosade uppsättning av Fragmente, skriven direkt för teatern av Lars Norén och regisserad av Sofia Jupither, representerar Sverige. Som ett uppspel inför turnén får föreställningen först nypremiär på hemmascenen i Göteborg. Därefter tar ensemblen med sig berättelsen om en svensk stad av idag ut i Europa med gästspel i Madrid, Bryssel och Paris.

Stora konstnärliga framgångar för Fragmente
Folkteaterns uppsättning av Fragmente är teaterns bidrag till projektet. Föreställningen blev en stor konstnärlig framgång när den spelades på Folkteatern hösten 2012. Den fick mycket god kritik och har sedan utsetts till ”Bäst i landet 2012” av Dagens Nyheter och till ”Årets bästa föreställning i Götaland 2012” av tidningen Nummers redaktion. Regissören Sofia Jupither nominerades också till Svenska Teaterkritikers pris 2012.