Premiär för GESTs internationellt prisade Expectations på Folkteatern Göteborg 18 april

Premiär för GESTs internationellt prisade Expectations på Folkteatern Göteborg

Your daughter has a tiny bit missing on the 11th chromosome, a deletion, which means that a segment of chromosome 11 is not there. This means that every cell in Lillian’s body has this tiny bit missing. What’s fascinating, I mean ...this is very unusual and in fact we haven’t found another case with the exact same breaking point. As you can see here the breaking point is here 11.2-11.4 on the petit arm. Paul and Theresa are completely lost. How will it affect Lillian? (ur Expectations)

Att livet förändras när man får barn är de flesta är inställda på. Men hur blir det om barnet har en kromosomförändring? När Kristina Brändén Whitaker födde sin första dotter reagerade hon på att det sällan talades om hur det är att leva med ett barn med funktionsnedsättning, både i verkliga livet och på TV, film och teaterscenen. Tanken växte och resulterade i pjäsen Expectations som handlar om två par, ett engelskt och ett svenskt som på olika sätt hanterar hur det är att föda ett barn med funktionshinder. Pjäsen är också ett inlägg i debatten om fosterdiagnostik som just nu diskuteras flitigt i media. Efter föreställningen den 25 april hålls ett panelsamtal om fosterdiagnostik och etik med inbjudna läkare, psykologer och anhöriga. Dessutom erbjuds alla gymnasieklasser som ser föreställning samtal om pjäsens tematik med ensemblen efteråt.

Expectations har premiär 18 april på Folkteatern i Göteborg och spelas fram till 12 maj. Publikintresset är väldigt stort och över 90 % av biljetterna är redan sålda. Pjäsen spelas på både engelska som svenska och den svenska dialogen textas på engelska. För regin står GESTs Gary Whitaker med framgångar som My Romantic History och This Wide Night i ryggen och pappa till en dotter med en ovanlig kromosomförändring. I rollerna ser vi de engelska skådespelarna Andrew Sheridan, enligt the Observer ”one of the hot talents to watch" och Londonbaserade Sally Walsh (bilden). Det svenska paret spelas av Jonas Sjöqvist från Folkteaterns fasta ensemble och pjäsens författare Kristina Brändén Whitaker, mottagare av Göteborgs stads Kulturstipendium 2012.

Foto: Lina Ikse

Expectations har spelats tidigare, men nu presenterar vi stolt ”The Award-winning Version” med omarbetat manus och delvis nya skådespelare. När pjäsen spelades på The Edinburgh Fringe Festival 2010 vann den det åtråvärda priset Edinburgh Fringe Review Award for Outstanding Theatre. Det var också där som arrangörerna till den internationella festivalen Tana fick upp ögonen för pjäsen och i slutet av maj åker teamet till Bari, Italien för att gästspela där.

Ni är mycket välkomna att komma och se en repetition och intervjua teamet för förhandsreportage.

GEST 031-42 50 65

Folkteatern Göteborg är en länsteater med placering i Göteborg, vilket betyder att teatern får anslag och uppdrag från Västra Götalandsregionen som är teaterns ekonomiska huvudman. Teatern är en ekonomisk förening med medlemmar från ca 300 olika organisationer och föreningar - t ex fackförbund, hyresgästföreningar och bildningsförbund. Därmed har teatern ett brett kontaktnät och våra medlemsorganisationer finns främst i Göteborgsområdet men även i övriga delar av Västra Götaland. Teatern har även enskilda medlemmar.
Folkteaterns vision är att vara lättillgänglig och skapa oumbärlig teater med stark konstnärlig profil i ständig dialog med publiken och genom att tillvarata och utveckla varje medarbetares kompetens, delaktighet och engagemang.