Repetitionsfoto från "Ett drömspel" i regi och koreografi av Örjan Andersson. Premiär 23 september på Folkteatern. Foto: Mats Bäcker.

Premiär för Örjan Anderssons uppsättning av ”Ett drömspel” på Folkteatern

Den 23 september är det dags för en efterlängtad premiär på Folkteatern. Den världsberömda koreografen Örjan Andersson tar sig an Strindbergs Ett drömspel. Med fem skådespelare och fem dansare på scenen får publiken återigen uppleva hans speciella sätt att sömlöst sammanföra teater och dans. Förra gången Andersson regisserade och koreograferade på Folkteatern var det med succén Hamlet 2017.

Den världsberömda koreografen Örjan Andersson är tillbaka på Folkteatern och tar sig den här gången an Strindbergs Ett drömspel. Förra gången Andersson regisserade och koreograferade på Folkteatern var det med Hamlet, som blev en stor publik- och kritikersuccé. Sedan dess har många längtat efter hans speciella sätt att sömlöst sammanföra skådespelare och dansare på scenen – nu är det dags.

På scenen kommer publiken få se fem skådespelare och fem dansare, vars olika kroppar och kompetenser bildar en enhet i en annars fragmenterad tidslinje. Ensemblen kommer från olika delar av världen och talar flera olika språk, vilket hörs både under repetitionerna och kommer märkas i föreställningen.

”Det är synd om människorna” säger guden Indras dotter när hon besöker jorden. Men varför är det så?

- Vår dramaturg Magnus Lindman har bearbetat och kortat ner texten och vi har bl a tagit fasta på människans ständiga kamp mellan plikt och njutning, säger Örjan Andersson. De, eller rättare sagt vi, försöker och försöker, men ändå vill det inte riktigt fungera. Höga förväntningar resulterar i besvikelser.

Uppsättningen består genomgående av speglingar, både i text, scenografi och kostym. Kostymdesigner Jenny Nordberg har skapat och fördelat kostymerna i ensemblen utifrån en matematisk struktur.

- ”Ett drömspel” är en favoritpjäs för mig. Det är en underbar text om den lilla människan. Den saknar bestämd form vilket gör att jag kan arbeta fritt med konceptet för kostymernas visuella uttryck, säger Jenny Nordberg. I den här uppsättningen har jag valt att arbeta med en repetitiv visuell struktur; ett plus ett är två, två par gånger fem är tio, tio i en grupp delas i tio individuella kostymer och så vidare.

Den 23 september får Örjan Anderssons version av ”Ett drömspel” premiär på Folkteaterns stora scen.

För mer information och för att boka intervjuer, kontakta Karolina Lindblad, pressansvarig på Folkteatern, karolina.lindblad@folkteatern.se, 0735-24 97 20.

Ett drömspel
Av August Strindberg

Bearbetning: Magnus Lindman
Regissör och koreograf: Örjan Andersson