Föreställningsfoto från "Nuckan", Lena B Nilsson och Nina Haber. Foto: Lina Ikse.

Publiksuccén ”Nuckan” av Malin Lindroth får efterlängtad nypremiär

Efter en slutsåld spelperiod i vintras kommer nu Malin Lindroths dramatisering av sin omtalade och uppskattade bok Nuckan tillbaka. Skådespelarna Lena B Nilsson och Nina Haber levererar ett kaxigt befrielseprojekt utan lyckligt slut, ackompanjerat av en barbershopkör med bara kvinnor. För regin står Nina Haber.

Göteborgsförfattaren och dramatikern Malin Lindroth, som bland mycket annat skrivit böckerna Nuckan och Nuckans hjärtespalt, har nu dramatiserat sin succéessä Nuckan från 2018. Pjäsen brottas med tvåsamhetsnormen och bilden av lycka som vi alla vill leva upp till.

- Att Nuckan får återkomma med en ny spelperiod känns fantastiskt roligt! När vi spelade den i vintras var det ett så fint mottagande i publiken, verkligen ett möte mellan scen och publik. Jag tror att föreställningen skapar ett sorts tankerum som landar i maggropen och gör att man ifrågasätter, eller åtminstone funderar över, hur hjärntvättade vi är i tvåsamhet och normer kring vad livet ska gå ut på. Jag tror att känslan av ensamhet och att inte passa in berör väldigt många, säger Nina Haber, regissör och skådespelare.

Med sig själv och Lena B Nilsson på scenen, tillsammans med en barbershopkör bestående av enbart kvinnor, gestaltar Nina Haber nuckans liv och erfarenheter blandat med historiska perspektiv på den ensamlevande, barnlösa kvinnan.

- Det häftiga med Nuckan är att man inte kan förhålla sig objektiv, alla har en åsikt. Föreställningen är både rolig och smärtsam, lågmäld och intensiv. En revolt mot hetero- och tvåsamhetsnormen, en befrielseakt! fortsätter Nina Haber.

Ur recensionerna av urpremiären i november 2023:

”framförallt väjer inte iscensättningen för det allra mest smärtsamma i nuckans berättelse” Göteborgs-Posten

”Mycket känns faktiskt helt nytt, som att texten vänts ut och in.” Dagens Nyheter

”Bokens stilla humor sätts i snurr på scenen, med Lena B Nilssons stillsamma skiftningar i nyans och tonläge.” … ”Som sparringpartner har hon regissören Nina Haber, som står för tyngd och eftertryck. Det är en finurlig roll som både bekräftar nuckans position och lyfter henne ur ensamheten.” SVT Kulturnyheterna

För mer information och för att boka intervjuer, kontakta Karolina Lindblad, pressansvarig på Folkteatern: karolina.lindblad@folkteatern.se eller 0735-24 97 20.

Nuckan

av Malin Lindroth