Samtliga föreställningar på Folkteatern ställs in till och med 25 mars.

Samtliga föreställningar på Folkteatern ställs in i två veckor

​Folkteatern följer de anvisningar och förhållningssätt som Folkhälsomyndigheten anger för att minska sprittspridningen.av det nya coroanviruset covid-19. Efter beslut från regeringen infördes den 11 mars mötesrestriktioner och begränsade sammankomster. Det påverkar även verksamheten på Folkteatern. Vi följer kontinuerligt läget via Folkhälsomyndigheten och andra myndigheter och informerar vår publik om förändringar i vår verksamhet.

Under eftermiddagen den 12 mars skärptes direktiven för verksamheter ägda av Västra Götalandsregionen. Folkteatern arbetar på uppdrag av och finansieras av Västra Götalandsregionen och följer därmed dessa direktiv. Direktivet innebär att samtliga föreställningar, konserter och andra evenemang på Folkteatern ställs in med omedelbar verkan. Till en början gäller detta till och med onsdagen den 25 mars.

- Det är vårt ansvar som offentlig verksamhet att på alla sätt vi kan bidra till att minska smittspridningen i samhället. Folkteatern värnar om publikens och personalens hälsa och hoppas på förståelse i en svår situation, säger Lotta Lekvall, säger Lotta Lekvall, VD för Folkteatern Göteborg.

Folkteaterns personal arbetar för att nå all berörd publik och erbjuder ombokning, presentkort eller återköp. För att boka om sitt besök till ett senare datum alternativt byta till ett presentkort, kan berörda kontakta biljettbokningen enligt nedan. På grund av dessa omständigheter kan vi också erbjuda återköp av biljetter. Vänligen kontakta biljettkassan genom att maila till biljett@folkteatern.se med följande information: Namn, ordernummer och nytt datum som du önskar byta till.

Folkteatern ska vara den samtida teatern för den breda publiken. Vi arbetar med kvalitativ scenkonst och vi vill ta tillvara scenkonstens potential att vara en orädd röst i samhället. Våra föreställningar vågar utmana och ifrågasätta normer och strukturer. Med rötter i folkbildningen har vi en unik historia att utveckla. Vi är en normkreativ arbetsplats som prioriterar mångfald.

På Stora Scenen spelar vi ofta nyskriven dramatik och varvar med gästspel för att få en omväxlande repertoar. På Lilla Scenen spelas egna föreställningar och gästspel av mindre format. Vår foajé passar utmärkt för samtal, konserter och föreläsningar.

Folkteatern är en länsteater med anslag och uppdrag från Västra Götalandsregionen. Teatern drivs som en ekonomisk förening med medlemmar från nära 300 olika organisationer och föreningar. Omkring 45 anställda arbetar i lokalerna på Järntorget i Göteborg. Konstnärlig ledare är Frida Röhl, VD är Lotta Lekvall.