Folkteatern i samarbete kring en av Lars Noréns sista pjäser. Spelas på Folkteatern hösten 2022.

Solitaire - ett uruppförande av en av Lars Noréns sista pjäser

En grupp människor, oklart hur många, står instängda och sammanpressade inom en rektangel, mitt på scenen. Det finns inga väggar som stänger in dem. De kan ändå inte ta sig därifrån, och vet inte heller varför de befinner sig där.

Men denna scenanvisning inleds den här pjäsen av Lars Norén, en av de sista han skrev innan sin död. Solitaire får urpremiär på Dramaten den 22 januari 2022 och åker sen på nordisk turné till samtliga samarbetsscener och landar i Göteborg och på Folkteatern i augusti och september 2022. För regin svarar Sofia Adrian Jupither.

Solitaire är pjäs som visar hur Lars Norén ständigt utvecklades som dramatiker, hur han aldrig slutade förnya sig själv. Sofia Adrian Jupither och Lars Norén hade ett långvarigt samarbete, och hon har tidigare gjort en rad uruppföranden av hans pjäser, senast Vintermusik och Episod och på Folkteatern Skalv och Fragmente.

- Det känns väldigt fint att vara en del av det här nordiska samarbetet och att vi på detta sätt kan få en av Lars Norén sista pjäser just hit till Göteborg och Folkteatern, där han ju under en period verkade och var oerhört betydelsefull, säger Frida Röhl, konstnärlig ledare på Folkteatern.

Uppsättningen är en samproduktion mellan Dramaten och Jupither Josephsson Theatre Company i samarbete med Folkteatern i Göteborg, Riksteatern, Nationale Scene Bergen, Svenska Teatern i Helsingfors och Uppsala Stadsteater. Från Folkteatern medverkar skådespelaren Jonas Sjöqvist.

Solitaire

Av: Lars Norén
    Regi: Sofia Adrian Jupither
    Scenografi: Erlend Birkeland
    Kostym: Maria Geber
    Ljus: Ellen Ruge
    Peruk och mask: Peter Westerberg
    Ljud: Robin Auoja
    Dramaturg: Anneli Dufva

Medverkande: Thérèse Brunnander, Per Burell, Otto Hargne, Irene Lindh, Marianne Nielsen, Andreas T Olsson, Mikaela Ramel, Siham Shurafa, Jonas Sjöqvist, Niklas Åkerfelt

För mer information kontakta pressansvarig på Folkteatern, Karolina Lindblad, karolina.lindblad@folkteatern.se, 0735-24 97 20.