"Solitarie" av Lars Norén uttagen till Avignonfestivalen och spelas där i juli i år.

Solitarie av Lars Norén uttagen till Avignonfestivalen

Uppsättningen av Lars Noréns pjäs Solitaire, i regi av Sofia Adrian Jupither, är ett samarbete mellan sex nordiska teatrar. Pjäsen har nu blivit utvald att spela på Avignonfestivalen, en av världen största teaterfestivaler.

- Det är oerhört roligt att teaterfestivalen i Avignon valt ut Solitaire att delta i sommar. Det visar på Lars Noréns internationella storhet och att intresset för hans dramatik lever vidare, säger Frida Röhl, konstnärlig ledare för Folkteatern.

”En grupp människor står tätt sammanpressade inom en rektangel, mitt på scenen. Det finns inga väggar som stänger in dem. De kan ändå inte ta sig därifrån, och vet inte heller varför de befinner sig där.” Så inleds denna pjäs av Lars Norén, en av de sista han skrev före sin död. En pjäs som än en gång visar hur Lars Norén ständigt utvecklades som dramatiker, hur han aldrig slutade förnya sig själv.

Efter urpremiären på Dramaten den 29 januari, har Solitaire spelat på Den Nationale Scene i Bergen under mars och får premiär på Uppsala Stadsteater imorgon fredag 25 mars. Den 15-23 juli spelar den i Avignon för att därefter ges på Folkteatern i Göteborg (premiär 27 augusti), Svenska Teatern i Helsingfors (premiär 14 september) och sedan gå på turné med Riksteatern från och med 1 oktober. Solitaire är en samproduktion mellan ovan nämnda teatrar och Jupither Josephsson Theatre Company.

Biljetterna till föreställningarna på Folkteatern i augusti och september släpps till försäljning den 27 april.

Av: Lars Norén. Regi: Sofia Adrian Jupither. Scenografi: Erlend Birkeland. Kostym: Maria Geber. Ljus: Ellen Ruge. Mask och peruk: Peter Westerberg. Ljud: Robin Auoja. Dramaturg: Anneli Dufva.
    Medverkande: Thérèse Brunnander, Otto Hargne, Irene Lindh, Andreas T Olsson, Siham Shurafa från Dramaten, Per Burell från Riksteatern, Marianne Nielsen från Den Nationale Scene i Bergen, Mikaela Ramel från Uppsala stadsteater, Jonas Sjöqvist från Folkteatern Göteborg och Niklas Åkerfelt från Svenska Teatern i Helsingfors.

Avignonfestivalen (Festival d'Avignon) grundades 1947 och är av världens största teaterfestivaler. Den årliga festivalen visar dans, film och musik, men det är teater som dominerar. Varje år visas cirka 50 produktioner från Frankrike och andra länder och totalt ges cirka 300 föreställningar och över 400 evenemang , inklusive panelsamtal och debatter på 20 olika platser i Avignon. Årets festival äger rum 7-26 juli.

För mer information och för bokning av intervjuer, kontakta Karolina Lindblad, pressansvarig på Folkteatern, karolina.lindblad@folkteatern.se, 0735-24 97 20.