Stå upp-komikern Al Pitcher bjuder på Påtår Tour på Folkteatern

Stå upp-komikern Al Pitcher bjuder på Påtår Tour på Folkteatern

Efter succén med Fika Tour: Al Pitcher tar en Påtår Tour

”Briljant” ”den näst intill fullsatta salongen dånade av skratt” och ”varje show unik”. Så skrev kritikerna efter Al Pitchers Fika Tour 2012, där han grottade ned sig i svenskarnas fikastundsritualer och analyserade lokalt tagna fotografier live på scen. Nu återvänder komikern med helt nyskrivet material och genomför därmed, helt logiskt, en Påtår Tour. Till Folkteatern och till Göteborg kommer den populäre komikern den 1 och 2 november och biljetterna är så gott som redan slut.

- Jag blev helt överväldigad förra året av att hur många som kom och hur mycket de skrattade i publiken.

Så säger standup-komikern Al Pitcher som nu är ute på Riksteaterturné med en nyskriven föreställning: Påtår Tour. Helt enligt Al Pitchers personliga framgångsrecept tas nya fotografier vid varje turnéstopp som sedan analyseras live på scen. Rent praktiskt går det till så att Al Pitcher, inför varje föreställning, åker till orten i fråga tidigt för att kunna gå runt och fotografera till synes vardagliga föremål, byggnader och situationer. Fotografierna projiceras sedan på en skärm under föreställningen och kommenteras samtidigt obeskrivligt av Al. Varje show får alltså lokal färg.

- Den här showen blir en påfyllning, en påtår: en ”absolute feel good upbeat comedy show”, och det är enda sättet jag vet att göra det på.

Al Pitchers skarpa humor om svenskhet och att vara engelsman i Sverige har vunnit publikens kärlek. 2011 utsågs han till Årets manliga komiker på Svenska Standup-galan. Och Al Pitcher älskar Sverige precis som Sverige älskar honom.

- Här finns det ett sådant uppriktigt och ärligt förhållningssätt hos publiken som skapar väldigt mycket humor i stunden. Jag älskar att uppträda i Sverige och är numera bosatt här med min fru och lilla son, säger han.

Al Pitcher, född i England men uppvuxen på Nya Zeeland, bor sedan en tid tillbaka i Sverige och Stockholm. Han började sin bana som standup-komiker 1999 och turnerar nu framgångsrikt över hela världen. 2011 belönades Al Pitcher med priset för Årets manliga komiker på Svenska Standup-galan. Han har även vunnit priser som Best Show på Leicester Comedy Festival och People’s Choice Award på Comedy Festival i Sydney, Australien. Läs mer om Al Pitcher på www.alpitcherpatartour.se

Turnén gästar Folkteatern Göteborg, Röda Scenen den 1 november kl 19.00 och den 2 november kl 18.00.

Riksteaterturnén görs i samarbete med MindFlyers. Showen framförs på engelska.

Pressröster från Fika Tour 2012:
Jag minns inte när jag skrattat så mycket och så länge, jag har nog aldrig gjort det tidigare, och jag var inte ensam. (Jönköpingsposten)

"Briljant, Al Pitcher" (Arbetarbladet)

" ...Vissa stunder hörde jag nästan inte vad komikern sa för att den näst intill fullsatta salongen dånade av skratt. Folk kippade efter andan, hostade och grät av garv. Och jag var en av dem ..." (Östersundsposten)

"Varje show ny. Varje show unik." (GQ)

Pressbilder finns för nedladdning på www.riksteatern.se/press
För mer information och intervjuförfrågningar kontakta gärna:

Mimmi Fristorp, Pressansvarig Riksteatern
mimmi.fristorp@riksteatern.se, 08-53199354