Moderna tider har premiär 26 februari.

Stort och smått när Folkteatern drar igång scenvåren 2022. Hemlig monolog i källaren och Moderna tider på Stora Scenen.

2022 på Folkteatern inleds fredag den 14 januari med hemlighetsfulla Underground, någonstans i källaren, för blott två personer åt gången. Årets första premiär på Stora Scenen blir 26 februari med Moderna tider av Charlie Chaplin i en fri bearbetning av Erik Holmström och Pontus Lundkvist. Trots hårdare restriktioner blickar Folkteatern framåt mot scenvåren 2022.

Underground 14-29 januari
Någonting är på gång i Folkteaterns källare – en hemlig skådespelare har stängt in sig i ett av teaterns skrymslen, i väntan på att framföra sin monolog. Upplevelsen tar sin början i teaterns foajé där publiken (blott två åt gången) kommer in och inväntar vidare instruktioner innan färden mot källaren tar sin början. Underground utgör en plats att utforska scenkonst, text och skådespeleri på. Föreställningen är cirka 15 minuter lång.

– Vi vill ge publiken en unik upplevelse, en teaterkaramell i underjorden. En zon på teatern där det vilda och egenartade får plats och där upplevelser utanför den ordinarie teatersalongen sker, en möjlighet att se Folkteatern utifrån ett perspektiv man inte är van vid, säger Ylva Olaison som producerat föreställningen tillsammans med ytterligare en hemlig skådespelare på Folkteatern.

Underground spelas mellan 14-29 januari. Föreställningen är kostnadsfri.
Alla publikplatser är uppbokade men recensionsplatser kan erbjudas.

Om vi talar - vem ska hädanefter kunna tysta oss?”
Ur: Underground

Moderna tider har premiär 26 februari
Den ikoniska Chaplinfilmen Moderna tider från 1936 får en helt ny form när den sätts upp på Folkteatern i vår. Erik Holmströms och Pontus Lundkvists fria tolkning av Chaplins klassiska stumfilm blir en surrealistisk själavandring för vår moderna tid. Chaplin gestaltade industrialismens framfart och vad den gjorde med människor. Nu utlovas ett körverk av slogans, drömmar, wellness, dödsångest, vitsar, moralism och meningen med livet.

– Det blir något helt annat än ursprunget! Publiken kommer att få åka på tidsresa till 1936 och möta - inte bara en - utan flera Charlie Chaplin. Charlie Chaplin åker tillbaka i tiden för att hindra utvecklingen, men stoppas av en till Charlie Chaplin som vill hindra hindrandet och redan där börjar det spåra det ur, säger regissör Erik Holmström.

Erik Holmström har tidigare omtolkat andra klassiska verk på Folkteatern, senast Cervantes Don Quijote hösten 2020. Den här gången handlar det bland annat om att vara en människa som totalt har tappat kompassen i en värld som inte hänger ihop.

– Originalet tog upp frågan om vad som händer med människor som slussades in på löpande bandet. Det var mekaniskt och kroppsligt. Idag har många kastats ut från fabriken i en tillvaro där man ska sälja sig själv och sin persona. Det är snarare en del av ens själ än ens kropp det handlar om. Vi inspireras av Chaplins fantastiska blick och hans absurdism när vi tittar på vår egen samtid. Vad är människan till för egentligen? säger Erik Holmström.

Urpremiär 26 februari 2022 på Stora Scenen.

Kontakta David Björneloo för intervjuer eller bokning av recensionsplatser.

Regi: Erik Holmström
Manus: Erik Holmström och Pontus Lundkvist
Dramaturg: Eva-Maria Benavente Dahlin
Scenografi och kostymdesign: Maja Kall
Ljusdesign: Tobias Hagström-Ståhl
Kompositör och livemusik: Cecilia Nordlund och Lotta Wenglén
Medverkande: Andrea Paddington Edwards, Pelle Grytt, Sanna Hultman, Ruben Lopez, Malin Morgan, Anna Lundström samt musiker Cecilia Nordlund och Lotta Wenglén.

MODERN TIMES Copyright © Roy Export S.A.S. Charlie Chaplin™ © Bubbles Inc. SA, used with permission

Publikens trygghet och upplevelse är vår prioritet. Folkteatern följer regeringens, Folkhälsomyndighetens och Västra Götalandsregionens råd och restriktioner. Uppvisande av vaccinationsbevis krävs för samtliga föreställningar och event i Folkteaterns regi och salongerna är anpassade efter rådande restriktioner.

Välkommen till ett tryggt besök på Folkteatern.