Unga Folkteatern sätter upp ”Stålverket” i unik miljö vid Röda Sten

Unga Folkteatern sätter upp ”Stålverket” i unik miljö vid Röda Sten

Unga Folkteatern går mot premiär med ”Stålverket” av Magnus Dahlström, en thriller placerad i autentisk fabriksmiljö i regi av Kim Lantz.

Mot bakgrund av de tidigare Unga Folkteatern-föreställningarna Området- de övergivna av Dennis Kelly och Kliniken av Lars Norén, båda en del av Folkteaterns samarbete med Göteborgs Stadsmission och i regi av Kim Lantz, presenteras nu Stålverket av Magnus Dahlström.

Stålverket hade urpremiär på Folkteatern 1995, då i regi av Arn-Henrik Blomqvist. Pjäsen utspelar sig på ett nedläggningshotat stålverk och berättar om en arbetsgrupp som alla delar ett hiskeligt minne – och tvingas att hantera konsekvenserna av detta. När Unga Folkteatern nu sätter upp pjäsen utforskas en helt ny och unik spelplats: Bronsgjuteriet på Konstnärernas Kollektivverkstad vid Röda Sten i Göteborg. Med Stålverket inleder Folkteatern och Unga Folkteatern ett nytt samarbete, nu med KKV (Konstnärernas Kollektivverkstad).

- Utöver att gjuteriet på KKV är en fantastisk och autentisk miljö för pjäsen, så finns det en tanke att spela detta drama om människors utsatthet, rädsla och ensamhet i just en fungerande kollektiv-verkstad. Själva samarbetet i sig är en motbild till föreställningens mörker, säger Kim Lantz.

Unga Folkteatern startade 1995 och är en amatörteaterförening knuten till Folkteatern. Kim Lantz var konstnärlig ledare för verksamheten fram till 2002. I Stålverket medverkar tre studenter från Högskolan för Scen och Musik i Göteborg. Dessa studenter var intresserade av Unga Folkteatern och Kim Lantz arbetsmetod som bygger på att aktörernas egna livserfarenheter färgar och berikar den konstnärliga processen och inte minst föreställningen.

-Vi sökte en text där den blivande ensemblens olika livserfarenheter kunde vara medskapande. Människor från vitt skilda verkligheter kan skapa en komplex berättelse, lika komplex som verkligheten. När vi läste Stålverket trodde vi oss ha funnit rätt text, menar Kim Lantz.

Stålverket har premiär fredagen den 27 november klockan 19.30 och spelas till och med den 12 december på Konstnärernas Kollektiv Verkstad, Sockerbruket 44 i Klippans Kulturreservat, Göteborg.

För att komma i kontakt med regissör och ensemble, vänligen kontakta vikarierande pressansvarig på Folkteatern Linda Isaksson, på telefon:031-60 75 61 eller 0735-24 97 20 alternativt via mejl:linda.isaksson@folkteatern.se

STÅLVERKET

Av: Magnus Dahlström,

Regi: Kim Lanzt

Medverkande: Sonny Andreasson, Erik Carlsson, Emanuelle Davin, Cecilia Hackzell, Ted Johannesson, Lars-Magnus Larsson, Anja Paulsson, Andreas Scheffel och Jane Shager

Folkteatern skall vara den samtida teatern för den breda publiken. Vi arbetar med kvalitativ scenkonst för vuxna och barn. Vi vill ta tillvara scenkonstens potential att vara en orädd röst i samhället. Våra föreställningar vågar utmana och ifrågasätta normer och strukturer. Med rötter i folkbildningen har vi en unik historia att utveckla. Vi är en normkreativ arbetsplats som prioriterar mångfald.

På Röda Scenen spelar vi ofta nyskriven dramatik och varvar med gästspel för att få en omväxlande repertoar. På Vita Scenen spelas egna föreställningar och gästspel av mindre format för vuxna och barn. Vår Foajé passar utmärkt för samtal, konserter och föreläsningar. Dessutom turnerar vi, främst i Västra Götalandsregionen men även i andra delar av landet.

Folkteatern är en länsteater med anslag och uppdrag från Västra Götalandsregionen. Teatern drivs som en ekonomisk förening med medlemmar från nära 300 olika organisationer och föreningar. Omkring 45 anställda arbetar i lokalerna på Järntorget i Göteborg. Konstnärlig ledare är Frida Röhl, VD är Lotta Lekvall.