Urpremiär för Charlie Chaplins "Moderna tider" i Erik Holmströms fria bearbetning

Folkteatern öppnar återigen upp Stora Scenen för teater utan publikrestriktioner. Som förr i tiden? Nej, nu är det äntligen dags för Moderna tider. Charlie Chaplins ikoniska stumfilm från 1936 får nytt liv i Erik Holmströms och Pontus Lundkvists helt fria bearbetning. Urpremiär lördagen den 5 mars.

Publiken kommer att få åka på en tidsresa och möta sex stycken Charlie Chaplin som alla tappat bort sig själva i tiden. Moderna tider på Folkteatern är en absurd, humoristisk och existentialistisk föreställning.

- Vi inspireras av Chaplins fantastiska blick på sin värld och hans sätt att göra parodi på sin samtid. Sen har vi försökt bearbeta vår egen värld och samtid utifrån oss själva, det blir som en surrealistisk hypnos om löpande band och den sentida kapitalismen, säger Erik Holmström som skrivit manus och regisserar föreställningen.

På scen finns också kompositörerna och musikerna Cecilia Nordlund och Lotta Wenglén som senast sågs på Folkteatern i Don Quijote, även då med Erik Holmström som regissör.

- Folkteatern är en fantastiskt kreativ plats med höga konstnärliga ambitioner. Med Moderna tider på Stora scenen utmanar vi teaterformen och problematiserar tiden vi lever i, säger Frida Röhl, konstnärlig ledare vid Folkteatern i Göteborg.

Världen har aldrig funnits längre än när du läser det här. Vi lever minst sagt i moderna tider. Men vem har inte gjort det? Varenda människa som någonsin levt har levt på randen av tiden, alltid varit den mest moderna människa som världen skådat. Går det att vara mer modern än den första människan vid löpande bandet? För att inte tala om den som tog första steget på ett löpband. Mest modern måste väl ändå den första sushibiten vara, när den rullades ut på löpande band? Kanske har någon av de sex Charlie Chaplin svaret? De som åkt genom tiden fram och tillbaka tills de tappat bort sig själva. Är de kloner? Är de döda allihop? Eller en och samma person? Vilka tider är värst att jobba i och vilka epoker skulle de helst sälja sig till? Det enda de vet är att de skrivit upp innehållet på manschetten, men den tappade de bort i en dansrörelse.

Förhandsintervjuer med regissör Erik Holmström, skådespelare eller musiker kan bokas genom David Björneloo, david.bjorneloo@folkteatern.se, 0763-387 360.

Recensionsbiljetter bokas hos Karolina Lindblad, pressansvarig på Folkteatern Göteborg, karolina.lindblad@folkteatern.se, 0735-24 97 20.

Moderna tider av Charlie Chaplin i en fri bearbetning av Erik Holmström och Pontus Lundkvist

Urpremiär 5 mars 2022 klockan 18.00 på Stora Scenen Folkteatern (flyttat datum)

Spelas till och med den 29 april 2022

Föreställningslängd: ca 3 timmar inklusive paus

Manus: Erik Holmström och Pontus Lundkvist

Dramaturg: Eva-Maria Benavente Dahlin

Regi: Erik Holmström

Scenografi och kostymdesign: Maja Kall

Ljusdesign: Tobias Hagström-Ståhl

Mask- och perukdesign: Suz Åberg

Kompositör och livemusik: Cecilia Nordlund och Lotta Wenglén

Medverkande: Andrea Paddington Edwards, Pelle Grytt, Sanna Hultman, Ruben Lopez, Malin Morgan, Anna Lundström samt musiker Cecilia Nordlund och Lotta Wenglén.

MODERN TIMES Copyright © Roy Export S.A.S.

Charlie Chaplin™ © Bubbles Inc. SA, used with permission.