VÅRfest på Folkteatern och Folk den 23 maj.

VÅRfest på Folkteatern och Folk – en helkväll med spelårspresentation, musik, poesi och överraskningar

Torsdagen den 23 maj bjuder Folkteatern och Folk in till VÅRfest. Det blir en fullspäckad helkväll med smakprov från kommande spelår, poesi, performance, konserter med Skander och Ikhana, tårta och en dj:ande dramatiker. Skådespelare kommer att ge en inblick Folkteaterns kommande spelår och Matsalen på Folk kommer kvällen till ära att erbjuda både sina populära ostron och sin välbesökta vinsafari.

Spelårspresentation Folkteatern
Nästa spelår på Folkteatern står snart för dörren. Skådespelare, regissörer och andra kreatörer kommer på olika sätt att presentera smakprov från säsongen 2019/2020’s smörgåsbord. Sedan tidigare har Folkteatern kunnat berätta om samarbetet med Riksteatern med pjäsen Nakna som foster och gudar om Karin Boye (av Isabel Cruz Liljegren, regi Helena Sandström Cruz), att Frida Röhl ska regissera Madame Bovary och att publik- och kritikersuccén Doktor Faustus kommer tillbaka. Denna försommarkväll kommer fler nyheter att presenteras!

Arazo Arif är poet, manusförfattare, multimedial konstnär och filmarbetare med bakgrund i aktivism och journalistik. Hon har en masterexamen från Akademin Valand och driver konstprojektet "whitefeministmeme" på Instagram. Hennes debutbok "Mörkret inuti och fukten" utkommer på Albert Bonniers förlag våren 2020.

Skander
Hiphop/R&B-artisten Skander släppte sitt debutalbum 2017 och medverkade året innan som en av gästartisterna i De skyddsbehövande på Folkteatern.
2017 års debut ’Hon’ är bland de vackraste svenska verken som släppts senaste åren. Ett eget språk, förtrollande produktioner från parhästen Nibla och uppmärksammade samarbeten med artister som Ikhana, Seinabo Sey och Mwuana gör Skander till en av landets mest unika artister. Amel Suljevic, So&Such/P3.

Ikhana är i år mer aktuell än någonsin. Hon har redan hunnit släppa singeln ”Flightmode” och EP:n ”Townie”, där hon ännu en gång visar på en enorm talang som både producent och vokalist. Ikhana är en av landets mest spännade nykomlingar inom R&B och hiphop. Med sina melodier och trapinfluerade takter suddar Ikhana ut gränserna mellan olika genrer och skapar sig istället en egen. Efter flertalet nomineringar i ryggen, succéartade spelningar runtom i Sverige och samarbeten så finns det inte så mycket mer att säga än att 2019 helt klart kommer bli Ikhanas år.

DJ Tone Schunnesson och Tommie X
Tone Schunnesson är en starkt lysande stjärna på den litterära midnattshimlen som författare, poet och dramatiker, nu senast aktuell med Folkteaterns succéuppsättning av Jane Eyre. Tommie X är en kreatör inom Stockholms nattklubbsscen och som musikvideoregissör och stylist. Tillsammans är de en DJ-duo som inte ger sig förrän alla dansar. Som verktyg använder de sig av vintage disco, modern R’n’B, camp classics och svulstig tjej & gay-musik.

Vinsafari och ostron i Matsalen på Folk
Under kvällen erbjuds också stora vinsfarin på Folk, även kallat prova-på-många-glas-för-liten-peng. Ge dig in i vin-djungeln där goda och spännande naturviner växer tätt. På den stora vinsafarin har du möjligheten att njuta av fem små vinglas med sällsynta viner du kanske aldrig smakat förut. Antingen väljer du fem viner själv, eller så låter du dig guidas av Blenda-Lars i baren. Dessutom serveras de snart legendariska ostronen på Folk.

Och överraskningar!

23 maj klockan 18-01
Fri entré

Hålltider

18.00 Spelårspresentation Folkteatern

20.00 Poesiläsning med Arazo Arif

21.00 Konsert med Skander

21:30 Konsert med Ikhana

22.00-01.00 DJ Tone Schunnesson och Tommie X

För mer information kontakta Karolina Lindblad, pressansvarig Folkteatern, karolina.lindblad@folkteatern.se, 0735-24 97 20.