Danilo Bejarano, Pamela Cortés Bruna, Bianca Cruzeiro och Francisco Sobrado i "Stortorget" av Guillermo Calderón.

Välkommen att recensera göteborgspremiären av "Stortorget" av Guillermo Calderón

Fredagen den 11 mars får föreställningen "Stortorget" av den chilenska manusförfattaren och regissören Guillermo Calderón göteborgspremiär på Folkteatern. Uppsättningen är en samproduktion mellan Riksteatern och Folkteatern Göteborg. Guillermo Calderón är en av Chiles stora internationella stjärnor och en flerfaldigt prisad manusförfattare, dramatiker och teaterregissör. Medverkar gör skådespelarna Danilo Bejarano, Pamela Cortés Bruna, Bianca Cruzeiro och Francisco Sobrado.

Jan vaknar upp på Stortorget, i en kostym som inte är hans. Av en tillfällighet presenterar han sig själv som Olof Palme för två förbipasserande turister och erbjuder sig att berätta om den svenska socialdemokratins historia. Tillsammans med sina vänner försöker han reda ut den gångna nattens händelser. Kort efter börjar vännerna också klä sig som Olof Palme och ger sig ut på torget för att prata med turister.

De fyra vännerna är barn till exilchilenare och är alla representanter för olika syn på den svenska socialdemokratin: den söndervittrade, den perfekta, den mytomspunna, den komplexa. Vännernas vilda spekulationer kring vad Palme skulle tyckt om Sverige idag leder till en absurd tävling dem emellan. I "Stortorget" skärskådas ljuva drömmar och bittra förluster. Vems berättelse om Sverige lever du själv med?

Recensionsklipp från urpremiären:

Dagens Nyheter:
”I denna absurda komedi är Danilo Bejarano i sitt absoluta esse: han minns – minns inte. Hamnar i coma nästan stående. Ljuger genomfalskt, gråter – ljudligt. Blixtrar till ibland som lysande Olof Palme-imitatör.”
” … en galet rolig – eller rolig och galen historia.”
”Eller vemodig, som när all denna halsbrytande komik plötsligt genomfars av en rysning, som i saknad efter en dröm.”

Svenska Dagbladet:
”Danilo Bejarano är oemotståndlig, ständigt snuddandes vid det hysteriska nervsammanbrottet eller den febriga snedtrippen.”
”Det är lyckosamt att få denna yttre blick på den svenska självbilden.”

ETC:
“i en scenografi (Sophia Sylvester Röpcke) som bjuder på extra allt – bland annat i form av ­sockersöta tivolivagnar – blir teater­resan aldrig tråkig”

"Stortorget" av Guillermo Calderón
Göteborgspremiär på Folkteatern, Lilla Scenen fredagen den 11 mars 2022.
(Urpremiär på Riksteatern 11 februari 2022.)
Spelas på Folkteatern 11 mars till 2 april.
Föreställningslängd: 1,5 timme utan paus.

Manus och regi: Guillermo Calderón
Översättning: Eva-Maria Dahlin
Dramaturg: Lisa Lindén och Alexander Charlamov*
Scenografi och kostymdesign: Sophia Röpcke
Medverkande: Danilo Bejarano, Pamela Cortés Bruna, Bianca Cruzeiro och Francisco Sobrado
(*praktikant från Stockholms konstnärliga högskola)

"Stortorget" är en samproduktion mellan Folkteatern Göteborg och Riksteatern.

För att boka recensionsbiljetter, kontakta Karolina Lindblad, pressansvarig på Folkteatern, Karolina.lindblad@folkteatern.se, 0735-24 97 20.