VÄX UPP! på FolkTeatern i höst

Den 14 oktober kommer VÄX UPP! – Drömmarnas musikal, av Henrik Wallgren och Per Umaerus, att ha urpremiär på FolkTeatern i Göteborg. VÄX UPP! handlar om tre vänner som träffas på gymnasiet. När de är unga undrar de hur det är att bli vuxen. Nu är de 40 och undrar fortfarande... - Det känns speciellt, nästan som att göra en musikal om sig själv, säger Henrik Wallgren, som också regisserar föreställningen. - Det handlar om att bli vuxen idag när det inte finns det inte några tydliga gränser mellan olika generationers sätt att vara. Det handlar om rätten att få drömma, tänja på begreppen och vidga förväntningarna på hur det är att vara ”vuxen”, fortsätter Henrik. Henrik Wallgren och Per Umaerus har tidigare arbetat med mängder av projekt inom film, musik och teater, både tillsammans och var för sig: Per bl a på Nationalteatern, Sverige Radio, Borås Stadsteater och som en av originalmedlemmarna i mångfaldigt kultförklarade BRÖDERNA BROTHERS. Henrik bl a som medlem av artrockbandet ORO och som konstnärlig ledare för FUTUREDROME på Kinnekulle, ett allkonstverk med 1500 medskapande liverollspelare. VÄX UPP! är Henrik Wallgrens tredje musikalprojekt efter RiksTeaterns "Pearl Harbor" (2001) och SkräckOperan "Frankenstein" (1999) med bl a Freddie Wadling på Göteborgs Stadsteater. Under våren kunde man också läsa Henriks blogg i GP från seglatsen med Ostindiefararen mellan Brasilien och Kapstaden. Medverkande i VÄX UPP! är Per Umaerus, Karin Sillberg, Åsa Gustafsson, Jonas Sjöqvist, Ann Lundgren, Lena B Nilsson, Anders Granell och Kim Lantz. Kapellmästare är Stefan Sporsén och musiker är Henrik Cederblom, Sara Edvardsson och Per Svenner. Scenografi står Eric och Jens Langert för och kostym görs av Agnes Langert. Åsa Gustafsson, som vi sett och hört på radio och TV, bl a i Rally, och på ett antal revy- och krogscener, gör här sin debut på FolkTeatern i flera olika roller och medverkar dessutom i orkestern på bl a munspel och sång. Biljetterna till VÄX UPP! släpps fredag 19 maj kl 17 på FolkTeatern. Detta firas med en livespelning utomhus på Olof Palmes Plats, där Henrik och Per tillsammans med delar av bandet spelar några av de tretton nyskrivna låtarna. Låtarna spelas mellan kl 17 och 17.30. Fram till kl 19 säljs dessutom biljetterna till föreställningen för halva priset, s k biljettsläpparpris! Se gärna ett exempel på föreställningens videotrailers på www.folkteatern.se/video/vax_upp/teaser.htm Under fredag den 19 maj kommer tio olika trailers ligga ute på hemsidan med bl a Gunnar Danielsson, Niklas Hjulström, Ami Skånberg, Michelle Collins, Freddie Wadling, Emrik m m VÄX UPP! – DRÖMMARNAS MUSIKAL av Henrik Wallgren och Per Umaerus har urpremiär på FolkTeatern lördag 14 oktober och spelas sedan under hela hösten fram till den 30 december. För mer information: Marianne Berggren, FolkTeatern 031-60 75 61 eller Henrik Wallgren, regissör, 0704 - 45 48 85.