Hedgefonden som flyger!

Den topprankade (AAA) förvaltaren Staffan Östlin med fonden Adrigo Small & Midcap L/S rivstartar 2021 med en avkastning på nästan 10%. Å andra sidan inleder Gladiator året tungt med en nedgång på över 6%. Vilket är dubbelt så stor nedgång som den genomsnittliga förlustmånaden för fonden.

I övrigt små förändringar i toppskiktet bland hedgefonderna.

Följande fem fonder är nominerade till årets hedgefond:
· Alcur
· Alcur Select
· Brummer Multi-Strategy
· Nordic Cross Stable Return
· Nordkinn Fixed Income Macro

Nomineringen grundar sig på bästa riskjusterade resultat under 2020. Resultatet bygger på beräkning på graden av risk per avkastningsenhet. Beräkningen och nomineringen är resultatet av flertalet ekonometriska beräkningar som noga sammanvägts till ett betyg (Rating).

Mer information och hela månadsrapporten finner Ni på FondlyNews!

Fondly är Sveriges främsta analyshus med en kvantitativ och framåtblickande fondanalys. Fondly analyserar, granskar och kvalitetssäkrar samtliga fonder på den svenska fondmarknaden som finns tillgängliga för svenska småsparare. Vårt mål är att hjälpa svenska sparkonsumenter att spara på ett mer ekonomiskt hållbart sätt och för att belysa fondutbudet utifrån ett kvantitativt och matematiskt perspektiv.

Fondly´s betygsystem är baserat på ett femtiotal parametrar och är byggt för att säkerställa ett robust och solitt resultat. Fondly beräknar, estimerar, prognostiserar samtliga svenska fonder och utför flera miljoner beräkningar dagligen för att på bästa sätt leverera statistiskt säkerställda estimat. Fondly`s fondbetyg är unikt i sitt slag eftersom betyget är framåtblickande och betyget har en hög träffsäkerhet avseende prognos och estimat.