Svenska Hedgefonder i augusti - Stabilt i toppen!

Återigen en bra månad för många av våra Svenska Hedgefonder. Som ett resultat av den fina avkastningen så hårdnar nu också konkurrensen. I augusti resulterade det i hela tre stycken förändringar i vår rankinglista: Nordic Cross, Excalibur och Carlson Noren tar sig in på Topp 10-listan. Största nyheten är ju såklart Nordic Cross Stable Return som går rakt in på en fjärdeplats. Stabilt annars i den absoluta toppen med Alcur på en förstaplats, Elementa på en andraplats och PriorNilsson på tredjeplatsen.

Topp 10-listan här nedanför visar våra högst rankade Svenska Hedgefonder och den bygger på en avancerad analysmetod. Värt att notera är att Alur med sin andra fond, Alcur Select, toppar vad gäller utveckling både senaste månaden och hittills i år.

Så här ser topplistan ut just nu:

Ranking Rating Fondnamn Förvaltare
1 AAA Alcur Johan Klevby, Mikael Holm & Wilhelm Gruvberg
2 AAA Elementa Marcus Wahlberg
3 AAA PriorNilsson Idea Torgny Prior & PO Nilsson
4 AAA Nordic Cross Stable Return
5 AAA Nordkinn Fixed Income Macro
6 AA Atlant Precious Mattias Gromark
7 AA Rhenman Healthcare Equity L/S Henrik Rhenman & Susanna Urdmark
8 AA Atlant Opportunity
9 AA Excalibur Thomas Pohjanen & Björn Suurwee
10 AA Carlson Noren Fredrik Carlsson & Martin Noren

Listan ovan visar endast de tio bästa hedgefonderna. Hela listan samt mycket mer information hittar man på FondlyNews, välj sedan knappen "Till Ratings" längst ner på sidan Rating Hedgefonder Utveckling eller Rating Hedgefonder Sharpvärde...

Utveckling augusti:

Placering Fondnamn Utveckling augusti
1 Alcur Select +8,0%
2 Norron Select +5,9%
3 Ram One +4,4%
4 Nordic Cross Stable Return +3,8%
5 Rhenman Healthcare Equity L/S +3,8%

Utveckling i år:

Placering Fondnamn Utveckling i år
1 Alcur Select +41,7%
2 Elementa +31,1%
3 Gladiator +25,6%
4 Atlant Precious +21,3%
5 Nordic Cross Stable Return +18,6%

Observera att fonderna ovan kan ha olika risknivå!