Fontana besöker Grekland, dag 1: Grevena

Strax efter lunchtid den 12:e maj 2010 stod trettioåtta förväntansfulla människor - hela Fontanas personal - på Thessaloniki flygplats efter några timmars flygfärd från Sverige. Första etappmålet var Grevena ett tiotal mil längre västerut, och nu väntade vi på bussen som skulle ta oss dit.

I maj är Grekland särskilt vackert. Hela landet står i full blom. Sommarsolen har ännu inte bränt ned grönskan. Temperaturen är behaglig, något under 30 grader.

Bussresan till Grevena börjar i ett ganska plant landskap som efter några mil blir allt mer bergigt och varierat. Bergssidorna är alldeles gröna av träd och buskar. Ju längre vi kommer desto vackrare blir omgivningarna.

Hotellet Achillion ligger vackert placerad högt ovanför de omgivande bergen och med en fantastisk utsikt över området. Hit kom vi efter ett par timmars bussfärd. Som de soltörstande svenskar vi är sprang vi fort ut på hotellterassen och ägnade några timmar åt att tina upp våra kroppar i den grekiska vårvärmen.

Anledningen till att vi nu befann oss i Grevena i norra Grekland är för det är här som våra grekiska ostar produceras. Familjeföretaget Kourellas, som gör ostarna åt oss, håller till här och de bjöd ut oss på en fantastisk middag mitt i den lilla stadens centrum.

Grevena har ca 60.000 invånare. 15.000 av dessa bor i staden och resten är utspridda över de ca 150 små byar i området däromkring. Stadens centrum är mycket gammal med många gamla stenhus och vacker arkitektur. Tyvärr har Grevena under årens lopp drabbats av flera jordbävningar. Den senaste, i mitten av 90-talet, förstörde stora delar av den gamla staden. Numera är staden modern, men med många återställda byggnader från tiden innan jordbävningen.

• Livsmedel, livsmedelsteknik