KRAV-märkt olivolja från Grekland

Fontanas nya olivolja är ekologiskt odlad. Den bär KRAV-märke eftersom hela processen – från olivodling till pressning – sker enligt naturens oskrivna lagar. Allt arbete bygger på samspelet mellan miljö och människor. Hantverket sker varsamt med traditionella skruvpressar. Tillverkningen sker i princip på samma sätt som den gjorde för 6000 år sedan. Resultatet blir en djupt olivgrön extra jungfruolja med fruktig karaktär. -Naturen behöver en paus, säger Fontanas VD Frixos Papadopoulos. Genom att spara på resurserna och värna om vår naturs mångfald kan vi känna stolthet över det vi lämnar över till våra barn. För mig har det alltid varit viktigt att sälja mat som produceras med sunda värderingar. Fontana KRAV Extra Virgin är liksom företagets andra olivoljor – Original, Kalamata, Kreta och Lakonia – från Grekland, men har framställts på ett sätt som är ännu skonsammare för miljön. Oliverna odlas lokalt, utan kemiska bekämpningsmedel eller konstgödsel, och pressas inom 24 timmar. Fontana har, utöver den nya olivoljan, även KRAV-märkt Fetaost och ekologiska kalamataoliver i sitt sortiment. Även de från Grekland. PRODUKTFAKTA Fontana KRAV Extra Virgin Olivolja, 250ml & 500ml Näringsvärde per 100 G: Energi 900 Kcal / 3780 kJ, Protein 0g, Fett 100g (varav 79g enkelomättat fett, 14g mättat fett och 7g fleromättat fett) Säljs i butik för ca 31.90-33.90 SEK resp. 54.90-59.90 SEK. För mer information, bildmaterial eller önskemål om varuprover, kontakta: Max Collin, tel 08-448 71 07. E-post: max@fontanafood.se Fontana Food grundades 1978 av Frixos Papadopoulos, inflyttad till Sverige från grekiska Cypern. Företaget saluför noga utvalda matvaror från Grekland i Sverige. Med tiden har sortimentet utökats med produkter också från andra länder. Fontana Food har 36 anställda och finns i Tyresö utanför Stockholm. www.fontana.se.

• Mat, dryck