Mild och söt olivolja nytt tillskott i Fontanas sortiment

Mild och söt olivolja nytt tillskott i Fontanas sortiment

En extra jungfruolivolja från den grekiska ön Lesvos är det senaste tillskottet i Fontana Foods produktsortiment. Oljan har valts ut för sin milda och runda smak.

Det är en olja med mycket hög kvalitet. Oliverna plockas varsamt och pressas inom 24 timmar. All produktion sker på Lesvos. Flaskan får därmed bära EU-symbolen för Skyddad geografisk beteckning.

–Lesvos-oljan är perfekt balanserad. Mild och lite söt men ändå rik på arom. Den höjer smaken på maten utan att förändra den, berättar Frixos Papadopoulos på Fontana Food AB.

Lesvos är ett av Greklands mest inspirerande matområden. Ön har under århundraden utvecklat sina egna smaker, baserade på öns flora och närheten till havet. Men precis som i övriga landet är olivoljan en viktig del av kosten. Den huvudsakliga olivsorten som odlas här är Kolovi, och det är den som ger oljan dess milda smak. Grekerna själva använder ofta flera oljor med olika karaktärer.

–Jag tycker att man ska ha minst två olivoljor hemma. En mild variant för matlagning och stekning, och en med lite mer smak som kan användas som krydda, säger Frixos.

Den nya kallpressade olivoljan från Lesvos är ett efterlängtat tillskott i Fontanas sortiment av grekiska olivoljor. Oljan säljs i 250 millilitersflaskor till ett butikspris av cirka 33.90 sek.

Ladda ned högupplöst bild av Fontana Extra Virgin Olivolja, från Lesvos (250ml)

Andra extra jungfruolivoljor i Fontanas sortiment

• Gastronomi

• skyddad geografisk beteckning